Premi Jaume I 2012

José Capmany: "A Espanya costa un esforç extra aconseguir molt bons resultats en investigació".

Esforç i dedicació han obtingut una gran recompensa. José Capmany, director de l'Institut de Telecomunicacions i Aplicacions Multimèdia (iTEAM) de la Universitat Politècnica de València, ha sigut guardonat amb el Premi Jaume I de Noves Tecnologies.

Nascut a Madrid, el 1962, és enginyer de Telecomunicació per la Universitat Politècnica de Madrid, on el seu director de tesi va influir perquè li captivara la investigació. Des de llavors les claus quàntiques per a la seguretat d'informació transmesa per Internet, la teletransportació i la fotònica de microones són la seua obsessió. El 1990 va arribar a la UPV i actualment està considerat com un dels experts mundials en comunicacions òptiques.

Els seus treballs són un referent en la fotònica de microones i s'han publicat en les revistes més prestigioses del sector: Optics Express i Nature Photonics. Amb el premi d'investigació millor pagat d'Espanya sota el braç (100.000 euros), destaca que no és un guardó individual sinó de tot un equip, el que formen els investigadors de l'iTEAM. Campany es converteix així en el tercer investigador de la UPV distingit amb un Jaume I des de la creació d'aquests premis el 1989.

Pregunta. En l'edició del 2012 dels Premis Rei Jaume I es van presentar prop de 200 candidatures. Com se sent en ser elegit?

Resposta. Suposa un reconeixement a la trajectòria individual durant els últims 20 anys i a la de l'iTEAM en conjunt. I, d'altra banda, per a la UPV és una gran distinció.

P. El jurat d'aquesta edició estava format per 22 premis Nobel.

R. Sí, la Fundació fa una gran labor per a donar prestigi a aquests premis i aconsegueix que el comitè que avalua les candidatures tinga un nivell altíssim. És un esforç digne d'elogi.

P. En la mateixa àrea que vostè ha sigut premiat, també ho van ser dos investigadors de la UPV: Avelino Corma, l'any 2000, i José Duato, el 2006.

R. Formar part d'aquest grup, on ja hi ha dos científics de grandíssima talla, és un honor. Per a la UPV és molt positiu i jo confie que aquesta llista augmente en successives edicions. Estic segur que serà així.

P. Els Jaume I premien exclusivament la investigació que es fa a Espanya i són internacionalment coneguts. Com ho valora?

R. Al nostre país tenim científics molt bons i no sempre els nostres recursos són equiparables als d'altres nacions. A Espanya costa un esforç extra aconseguir molt bons resultats.

P. El seu treball se centra en la fotònica de microones, en què consisteix?

R. Avui dia les nostres xarxes de telecomunicacions tenen una part central molt extensa que és de fibra, perquè és el millor mitjà que existeix. D'altra banda, nosaltres com a usuaris finals, cada vegada utilitzem més dispositius mòbils: els telèfons intel·ligents, les tabletes, etc. No estan connectats per cable a cap presa i, per tant, transmeten i reben dades via ràdio.

Així doncs, tenim dues parts: una que va per ràdio i una altra que va per fibra. Són dos mitjans molt diferents i cal adaptar-los. És com si viatjàrem amb cotxe i volguérem passar d'una autopista de quatre carrils a una carretera comarcal mantenint la mateixa velocitat. Si ocorre qualsevol disfunció en aquesta adaptació, tenim un embús.

P. En quines àrees poden aplicar-se les seues investigacions?

R. En totes. Es tracta d'una tecnologia instrumental, com pot ser l'electricitat, el subministrament d'aigua. i repercuteix en qualsevol activitat que utilitze els bits o la informació, ja siga telefonar, fer una consulta a través d'una tableta, transmetre dades bancàries, etc. La importància de tenir una xarxa molt ben adaptada és enorme, perquè afecta tot el trànsit que circula per la xarxa.

P. Quin impacte tenen les seues investigacions?

R. Precisament per ser instrumental, tenen bastant impacte en moltes àrees. A més, recentment el grup ha aconseguit rècords mundials en termes de velocitat de transmissió i també en prestacions de dispositiu.

Comparte esta noticia o conecta con la UPV en medios sociales

Bookmark and Share

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom