Excel·lència acadèmica

L'agència americana ABET, la més important del món, acredita quatre titulacions de la UPV i els reconeix una equivalència als estudis de màster impartits als Estats Units.

[ 10/09/2012 ]

La Comissió d'Enginyeria d'ABET ha acreditat quatre títols de la Universitat Politècnica de València i els reconeix una equivalència amb els estudis de màster impartits als Estats Units en les respectives disciplines. Es tracta de les titulacions d'Enginyeria Agrònoma, Enginyeria de Camins, Canals i Ports, Enginyeria Industrial i Enginyeria de Telecomunicació.

ABET és una organització sense ànim de lucre, formada per més de 30 associacions professionals i tècniques, acreditadora d'estudis universitaris en l'àmbit de les ciències aplicades, la informàtica, l'enginyeria i la tecnologia. Està considerada com la més important a tot el món en enginyeries i suposa la garantia que els estudis en qüestió compleixen àmpliament amb allò requerit per les respectives professions. Durant quasi 80 anys, ABET ha establit els estàndards d'ensenyament superior en el seu àmbit d'actuació. Per aquest motiu, moltes de les institucions d'educació superior de primer nivell aspiren a aconseguir el segell d'excel·lència.

Amb aquest assoliment, la UPV es converteix en la primera universitat espanyola a obtenir un nombre tan important d'acreditacions, i en l'única que ho ha aconseguit en els estudis d'Enginyeria Agrònoma i Enginyeria de Camins, Canals i Ports. Fins al moment, solament dues institucions més han aconseguit aquesta distinció: la Universitat Ramón Llull (que ha acreditat el títol d'Enginyeria Química) i la Universitat Politècnica de Madrid (amb els estudis d'Enginyeria Industrial i Enginyeria de Telecomunicació).

L'acreditació ABET demostra el compromís de la UPV amb l'educació de qualitat. De fet, és el resultat d'una acció emmarcada en el Pla estratègic 2007-2014, que definia com a objectiu prioritari acreditar els seus ensenyaments a través de les millors agències de dins i fora d'Espanya.

I així, aquest segell de qualitat es suma definitivament a altres importants reconeixements internacionals, com ho és, per exemple, la presència de la UPV en el rànquing de Xangai, i suposa per als enginyers formats a les seues aules millors oportunitats d'inserció laboral i una major projecció, especialment a tot el territori anglosaxó i a l'Extrem Orient. Quant a la UPV, aquest aval li permet engegar més programes de doble titulació i atraure un major nombre d'alumnes estrangers.

El següent pas, en paraules del rector Juan Juliá, és estendre l'obtenció d'aquesta acreditació a altres estudis de la UPV, en concret, pel que fa a les titulacions de màster.

Un llarg camí cap a l'acreditació

L'acreditació de les quatre titulacions es va iniciar al gener del 2011 sota la coordinació del Vicerectorat de Qualitat i Avaluació de l'Activitat Acadèmica de la UPV, i hi han participat diferents membres i representants de la comunitat universitària. Cal destacar la col·laboració de l'Agència Valenciana d'Avaluació i Prospectiva (AVAP), que ha intervingut directament com a observador extern.

El procés d'acreditació ABET obliga a les titulacions a sotmetre's a avaluacions periòdiques exhaustives, realitzades per equips de professionals voluntaris que treballen en diferents sectors de la indústria, l'administració i la universitat. A més, se centra en la revisió del pla d'estudis, la qualitat del professorat, les instal·lacions, i altres àrees importants a partir de l'autoavaluació i elaboració d'un informe detallat per part de l'entitat que, en el cas de la UPV, es va trametre a l'agència al juny del 2011.

Aquesta informació va ser analitzada i contrastada en una visita que es va realitzar el passat mes de desembre. En aquesta, els avaluadors d'ABET van comprovar les instal·lacions, van recaptar més documentació i van entrevistar diferents representants de la comunitat universitària (equips directius, professors, alumnes i personal d'administració i serveis), ocupadors, membres dels col·legis professionals i titulats de les diferents branques.

Un dels elements clau de l'acreditació ABET és el requisit que els programes implanten processos de millora contínua per a assegurar la qualitat de la formació impartida. Com a part d'aquesta exigència, les titulacions estableixen objectius específics i mesurables per als seus estudiants i titulats, avaluen el grau de consecució d'aquests objectius i engeguen accions de millora.

A més de proporcionar a les institucions d'educació superior un mecanisme estructurat per a analitzar, avaluar i millorar les seues titulacions, l'acreditació ABET serveix també als estudiants i a les seues famílies, perquè els ajuda a triar els millors programes; als ocupadors i a les escoles de postgrau, perquè els permet identificar les persones graduades que estan ben preparats, i a les associacions professionals, perquè facilita la selecció de candidats.

Finalment, cal afegir que, en la nova ordenació de les titulacions universitàries a Espanya (pla Bolonya), l'accés a les professions d'enginyer agrònom, enginyer de camins, canals i ports, enginyer industrial i enginyer de telecomunicació es realitza a la UPV principalment a través dels graus de referència (Grau en Enginyeria Agroalimentària i del Medi Rural, Grau en Enginyeria Civil, Grau en Enginyeria en Tecnologies Industrials i Grau en Enginyeria de Tecnologies i Serveis de Telecomunicació, respectivament) i el màster corresponent; titulacions que segueixen igualment els estàndards de qualitat que han permès culminar amb èxit l'acreditació ABET.

Notícia en UPV TV

Comparte esta noticia o conecta con la UPV en medios sociales

Bookmark and Share

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries