Seguretat de les comunicacions

Investigadors de la Universitat Politècnica de València col·laboren amb el Naval Research Laboratory de Washington en el desenvolupament de tecnologies avançades per millorar la seguretat de les comunicacions.

Un equip d'investigadors del grup Extensions de la Programació Lògica de la Universitat Politècnica de València col·labora des de fa ja set anys amb el Naval Research Laboratory de Washington i la Universitat d'Illinois a Urbana-Champaign en el desenvolupament de tecnologies que garantisquen la màxima seguretat de les comunicacions.

Com a resultat d'aquesta col·laboració, l'equip de treball ha desenvolupat recentment la versió 2.0 -l'any 2009 en va crear la primera versió- de l'eina de verificació Maude-NPA, la més innovadora que hi ha actualment per a l'anàlisi de protocols de comunicacions que utilitzen propietats criptogràfiques avançades. Aquesta eina ajuda a trobar fallades de seguretat o a verificar que un protocol està lliure d'atacs.

L'autenticitat dels participants i la confidencialitat d'alguns missatges són les propietats clau en els protocols de comunicacions. Encara que els missatges enviats per un canal insegur estiguen encriptats i les claus d'encriptació no estiguen compromeses, és a dir, no es coneguen, un protocol pot acabar alliberant algun secret o permetre a un intrús fer-se passar per un dels participants.

Mitjançant aquesta eina, es pot representar de la forma més realista possible el model d'un protocol de comunicació, la qual cosa permet avaluar-ne la seguretat i detectar-hi vulnerabilitats. Si el protocol és segur, l'eina podria certificar-ho.

L'equip d'investigadors està format per María Alpuente, directora del grup ELP de la UPV; Santiago Escobar, coordinador de l'equip de treball sobre seguretat del grup ELP; i la investigadora Sonia Santiago, la tesi doctoral de la qual, que va començar amb una estada a SRI International, a Califòrnia, l'any 2010, versa sobre la millora de les capacitats de Maude-NPA.

Les investigacions sobre Maude-NPA sorgeixen de la cooperació iniciada el 2003 amb la Universitat d'Illinois a Urbana-Champaign en l'àrea dels mètodes formals industrials, i s'han publicat en congressos i revistes internacionals: Theoretical Computer Science, Foundations of Security Analysis and Design (FOSAD 2007-2009), European Symposium on Research in Computer Security - ESORICS 2010 (15th European Symposium on Research in Computer Security), i Security and Trust Management (2011) (tots els títols publicats per Springer).

Després del desenvolupament de Maude-NPA, els investigadors de la UPV treballen en estreta col·laboració amb altres universitats americanes i europees en el maneig de protocols de comunicacions amb propietats criptogràfiques molt més avançades, en l'estudi de la composició seqüencial de protocols i en l'anàlisi de protocols de grup.

En l'actualitat, el grup ELP de la Universitat Politècnica de València col·labora també amb el National Institute of Aerospace (NIA) de la NASA ubicat a Hampton, Virgínia. En concret, ha participat en el desenvolupament d'eines de suport per a la verificació de propietats de seguretat en diversos sistemes, incloent un protocol de sincronització amb rellotges distribuïts.

• Notícia en UPV TV

Comparte esta noticia o conecta con la UPV en medios sociales

Bookmark and Share

Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7% Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7%