Iguals i diferents

La UPV crea un metavers educatiu en la falla Palleter-Erudit Orellana per a conscienciar de la diversitat sexual

[ 02/03/2023 ]

La Universitat Politècnica de València (UPV), des del projecte Atenea (plataforma de dones, art i tecnologia) i amb la col·laboració de la companyia tecnològica valenciana Metric Salad, ha desenvolupat un metavers educatiu de realitat virtual (RV ) per a la Falla Palleter-Erudit Orellana, amb l'objectiu de conscienciar en la diversitat sexual i la igualtat de gènere.

Una vegada acaben les festes, aquest espai, que també es pot consultar de manera virtual a través de la web de la falla i amb el qual usuàries i usuaris poden interaccionar en dues dimensions, s'utilitzarà com a eina educativa per a les persones que formen en diversitat sexual en col·legis i associacions.

L'espai virtual, que es podrà veure amb ulleres de 3D a partir del 16 de març, és una sala desenvolupada amb modelització en 3D, texturació i ajust de malla mitjançant programes informàtics multiplataforma, especialitzats en la creació de gràfics tridimensionals. Dins de l'entorn immersiu, la persona usuària pot moure's per la sala programada amb tecnologia web de realitat ampliada, i acostar-se al contingut.

La proposta ha sigut desenvolupada amb la col·laboració del director audiovisual i guionista, Carlos Giménez, i Lambda. Aquest espai metavers compta amb tres sales diferents. La primera, dissenyada per l'artista drag-queen Liz Dust amb diferents continguts sobre el col·lectiu. La segona, una sessió fotogràfica de l'artista José Luis Cueto Michalar.

Contingut educatiu i primer ninot en realitat augmentada

I la tercera se centra en contingut educatiu, realitzada amb la col·laboració de Lambda, el col·lectiu valencià LGTB+ per la diversitat sexual, de gènere i familiar, amb vídeos, imatges i gràfiques d'aquesta temàtica.

La presentació d'aquest metavers educatiu tindrà lloc aquesta vesprada, a les 18.00 h, a la cafeteria Rialto (plaça de l'Ajuntament, 17, València) amb la participació de la catedràtica de la UPV i directora del programa Atenea, Nuria Lloret, i el copresident de la Falla Palleter-Erudit Orellana, Pepe Sanía, i en aquesta es podrà veure aquest metavers educatiu per mitjà d'ulleres de 3D.

La Falla Palleter-Erudit Orellana, sota el lema “Iguals i diferents”, enguany té una figura central de Liz Dust nua, que ha sigut realitzada per l'artista faller Raúl Martínez, Chuky. A través d'aquesta figura vol transmetre la importància de la convivència en pau, del respecte als altres, siguen diferents o iguals, sense condicions, sense vergonya i sense por.

Aquesta falla, a més, disposa del primer ninot en realitat augmentada, també dut a terme per la plataforma Atenea de la UPV i Metric Salad, creat mitjançant Spark AR, plataforma del grup Meta on es combinen les modelitzacions en 3D de Liz Dust. Després de la integració d'aquesta plataforma amb el programa Adobe Substance 3D Painter, van donar vida al filtre de realitat augmentada amb capacitat de ser usat en Instagram i Facebook.

Quan l'usuari o la usuària escaneja el codi QR inserit en el ninot, Liz Dust travessa un gran macarró lila i convida al públic a visitar el monument amb un àudio inclòs.

Per a la catedràtica de la UPV i directora del programa Atenea, Nuria Lloret, aquest projecte “és una manera d'unir art efímer, com les falles, amb la tecnologia i el metavers, i traslladar a l'àmbit educatiu i de la formació la diversitat sexual i la igualtat de gènere per a continuar sensibilitzant sobre una temàtica que encara avui dia fa falta reivindicar perquè continua existint l’LGTBfòbia”.

Per part seua, el coordinador del projecte de la Falla Palleter-Erudit Orellana, Pepe Sanía, explica que “l'art té la capacitat de commoure i connectar. I aquesta falla és un crit a la reivindicació i visibilització de la diversitat, del col·lectiu LGTBI. La visibilització és la millor manera de trencar prejudicis, estereotips i discursos d'odi”.

Fira d'entitats

A més, el matí del 16 de març està prevista la demostració en viu de l'entorn metavers en la falla, així com la fira de 17 entitats i associacions LGTBIQ+, entre aquestes: L´Armari de la Memòria (GVA), Lambda, Comitè antisida VLC, Dissidents i Chrisallis, amb la participació també de la Regidoria d'Igualtat de l'Ajuntament de València.

I el 17 de març, a les 23 h, hi haurà un espectacle de cabaret d’homenatge al llegat musical queer amb una selecció de cançons i homenatge a figures artístiques locals com Margot o El Titi. L'espectacle, conduït per Liz Dust, comptarà amb la participació d'artistes contemporànies i referents clàssics.

Cancerless Cancerless
Carreteras más seguras Carreteras más seguras
Reintroducción del gallipato Reintroducción del gallipato
Premi de la Ribera Premi de la Ribera