Victòria heroica

Un tècnic de la UPV aconsegueix travessar l'Atlàntic a rem i guanyar la regata més dura del món en aquesta modalitat

[ 13/01/2023 ]

Juan Bautista Romero ha completat una altra fita en la seua singladura vital o, més aviat, dues al mateix temps. Aquest enginyer de Telecomunicacions per la Universitat Politècnica de València (UPV) i tècnic superior de laboratori en el Departament de Tecnologia d'Aliments en aquesta institució, acaba de travessar l'oceà Atlàntic a rem en règim de total autosuficiencia, finalitzant, a més, en primer lloc la Talisker Whisky Atlantic Challenge, la travessia a rem considerada més dura del món.

Romero és un dels quatre integrants de l'equip Ocean Cats, junt a Sergi Franch, Martí Ramírez i Quim Planells. Ahir, 12 de gener, quasi entrada la matinada (hora peninsular), els quatre van aconseguir creuar en primer lloc la meta d'aquesta regata, deixant arrere una distància de 3.000 milles nàutiques entre l'illa de La Gomera i la del Carib d'Antiga & Barbuda, el punt d'arribada. Així doncs, han invertit 32 dies a completar la fita, ja que la present edició de la Talisker Challenge va començar el passat 12 de desembre. Diàriament, han recorregut una mitjana de quasi 95 milles, espentant un pot de més d'una tona de pes, en condicions contínuament canviants.

Del port de La Gomera, van prendre l'eixida alhora 43 embarcacions, distribuïdes en diferents modalitats segons el nombre de tripulants de cada equip (des d'integrants solitaris a quintets). Per aquesta raó, per la diversitat quant a la composició de la tripulació, la majoria de la flota encara no ha finalitzat la travessia.

Primer equip espanyol

Amb la seua victòria, l'Ocean Cats s'ha convertit en el primer equip espanyol a guanyar la Talisker Whisky Atlantic Challenge. En el cas particular de “Juanba” Romero, com així el coneixen els seus amics i afins, ha vist complir el seu somni de dur a terme una travessia transoceànica als 49 anys, aconseguint, a més, la fita històrica de formar part del primer equip espanyol en aconseguir-ho, al costat de la resta dels seus companys.

Condicions extremes

La Talisker Whisky Atlantic Challenge és una competició extrema que posa al límit la capacitat física i psicològica de les persones participants. Després d'una intensa preparació, tots ells i elles es veuen sotmesos, al llarg de diverses setmanes en alta mar, a la contínua exposició a l'aigua salada, les inclemències meteorològiques i els perills de la mar, així com l'esforç que suposa arrossegar un pot de rems a través de l'oceà.

A més, no és menor el desafiament d'haver de viure, o conviure segons el cas, en una embarcació de dimensions reduïdes, sense comoditats de cap mena, amb temps reduïts per al descans, amb intervals d’unes dos o tres hores per a descansar, i seguint una dieta estricta, basada en menjar hidrolitzat i aigua dessalada. Atesa l'experiència d'edicions anteriors, les 127 persones participants en aquesta edició perdran una mitjana de deu quilos de pes.

Conscienciar sobre els residus plàstics

Per si no fos prou amb el repte esportiu, l'equip Ocean Cats vol aprofitar la seua participació en la Talisker Whisky Atlantic Challenge per a alertar i conscienciar sobre el mal que s'està infringint als oceans amb la presència massiva de residus i desfets plàstics en la superfície i en el fons marí. Sense cap dubte, la seua victòria contribuirà a amplificar el missatge.

Tècnic en el Departament d'Aliments

Juan Bautista Romero forma part de la plantilla del personal d'administració i serveis de la UPV des de 2004, com a tècnic responsable dels laboratoris de la unitat docent d'Enginyeria 1, del Departament de Tecnologia d'Aliments.

La seua comesa implica, entre altres labors, que tot el material i l'equipament dels laboratoris estiga en perfecte estat perquè l'alumnat puga dur a terme les seues pràctiques formatives. Paral·lelament, Romero exerceix el càrrec de president de la Federació de Rem de la Comunitat Valenciana des de 2001.

Notícia en UPV TV

Notícies destacades

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
La UPV demostra la usabilitat dels humans virtuals en el seu camí cap al reconeixement automàtic de símptomes depressius
"L'exili del 39 en el còmic. Vinyetes a la frontera" "L'exili del 39 en el còmic. Vinyetes a la frontera"
Obres gràfiques de creadors com Paco Roca, Manel Granell, Jordi Peidro o Ana Penyas, es converteixen en poderoses eines per a la transmissió de silenciades històries d'exili
Segons l'ONU, l'assetjament sexual en els espais públics és un problema quotidià al qual s'enfronten dones i xiquetes en tots els països del món
Nova edició del CHALLENGE STEAM en la UPV Nova edició del CHALLENGE STEAM en la UPV
La iniciativa pretén acostar a l'alumnat infantil i juvenil a l'apassionant món de la programació, la robòtica, la impressió 3D, etc.
Un any de rècord Un any de rècord
La UPV va ingressar 116 milions d'euros en 2023 gràcies a la seua activitat en I+D+I, la xifra més alta de la seua història
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla
La UPV porta l'electricitat a dos llogarets d'Hondures construint plantes solars fotovoltaiques i capacitant a la població local