Living Lab

El campus es converteix en un laboratori de proves per a accelerar el camí cap a la neutralitat en carboni de la UPV i la ciutat

[ 26/09/2022 ]

La UPV presenta la iniciativa Living Lab, un ambiciós pla per a convertir els campus en un laboratori de proves que permeta accelerar el camí cap a la neutralitat en carboni. I és que la UPV aspira a ser la primera universitat espanyola neutra en emissions de carboni i vol aconseguir-ho utilitzant tot el coneixement i la innovació que produeix, i de la mà de tots els membres de la seua comunitat.

Un living lab se centra en la co-creació, el prototipado ràpid, la prova i l'escalat de solucions, i realitza una labor d'intermediació entre la ciutadania, l'acadèmia, les empreses i l'administració pública. L'objectiu, doncs, d’aquesta iniciativa és fer de la UPV un banc de proves real i un entorn d'experimentació on la comunitat universitària puga explorar, experimentar, avaluar innovacions i, en definitiva, crear impacte sostenible.

Projectes innovadors UPV, replicables en els barris de València

D'igual forma, l'UPV Living Lab permetrà implementar projectes innovadors i bancs de proves (sandbox) al campus de Vera, que seran replicables en els barris de València. “Serà la llavor per al desenvolupament de projectes estratègics juntament amb la ciutat de València en matèria d'innovació i investigació”, explica Débora Domingo, vicerectora de Desenvolupament Sostenible dels Campus.

Per a això, es recolzarà en instruments existents, com ara continguts docents, pràctiques, TFG i TFM, programes de mobilitat, espais de debat i reflexió, etc., alhora que desenvoluparà noves eines a partir de les necessitats identificades conjuntament entre la comunitat universitària i la ciutat.

Missió Climàtica València 2030

I és que València ha sigut designada per la Comissió Europea com una de les 100 ciutats europees que assumeixen el repte de ser climàticament neutres el 2030. I en aquest desafiament, li acompanya la UPV. El rector de la UPV, José E. Capilla, i l'alcalde de València, Joan Ribó, van signar fa uns mesos una declaració institucional per a trobar solucions innovadores i accelerar els canvis necessaris per al compliment de la Missió Climàtica.

“Per a transformar València, serà necessari actuar simultàniament en tots els subsistemes urbans i es requerirà de la col·laboració de diversos actors de la societat entorn d'iniciatives interdisciplinàries que transcendisquen indústries i sectors, amb formes innovadores de col·laboració que aprofiten el millor de cada sector i disciplina”, afig Domingo.

Generar una consciència

Així mateix, la UPV pot contribuir a generar una consciència sobre el context, que impulse la resposta en el seu àmbit d'influència. “Podem formar a tots els nostres estudiants en la matèria; preparar-nos nosaltres mateixos com a institució; col·laborar amb empreses i administracions públiques, i treballar per a desenvolupar els coneixements i tecnologies que seran necessaris”, defensa la vicerectora.

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
Un any de rècord Un any de rècord
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla