València, capital de la tecnologia 5G

L'Institut iTEAM de la UPV va organitzar la segona edició del V5GDays, que va reunir en el Oceanogràfic a més de 60 empreses del sector

[ 06/06/2022 ]

“5G ens obri un camp infinit; és la primera de xarxa de comunicacions mòbils més ràpida que els sentits humans i això significa que les màquines poden reaccionar més de pressa que nosaltres, comunicar-se més ràpid i, per tant, actuar abans del que ho faríem nosaltres. I això té moltes implicacions, per exemple, fa més segur conduir un vehicle, trreballar amb una màquina remotament o realitzar una operació perillosa a distància”. Així ho va assegurar Narcís Cardona, director de l'Institut iTEAM de la Universitat Politècnica de València, durant celebració del V5G Days.

Aquesta segona edició, V5G Days va reunir professionals del sector de les telecomunicacions, líders internacionals en el camp de la 5G, amb l'objectiu de debatre i presentar les últimes novetats, assoliments i desafiaments de l'aplicació d'aquesta tecnologia a l'àmbit industrial. En total, van participar més de 60 empreses del sector, que van convertir a València en la capital europea de la 5G. Organitzat pel iTEAM de la UPV, va comptar amb la col·laboració de Mobile World Capital i AMETIC.

En l'àmbit de la 5G, Espanya en general, i València en particular, són avui líders internacionals. Així ho va assegurar també Narcís Cardona, al mateix temps que recordava el lideratge valencià en altres disciplines, com la microelectrònica. “Tenim un clúster molt important d'empreses i talent a València; ací aglutinem a dues terceres parts del talent espanyol en microelectrònica i això s'ha de notar a curt termini, participant amb lideratge també en el PERTE dels xips. Però no sols això, en altres disciplines, com la fotònica integrada, també som líders mundials”, va destacar el coordinador del V5G Days.

Robòtica connectada, realitat virtual, conducció autònoma…

Entre altres aplicacions, les que més van destacar en aquestes jornades van ser les de robòtica connectada. “És l'àmbit en el qual la 5G està irrompent amb més força, més enllà de la telefonia mòbil. Els robots connectats a 5G són molt més eficients, produeixen més, es coordinen molt millor, la qual cosa, en el sector industrial, redunda en una major productivitat i seguretat”, assenyala Narcís Cardona.

També es van exposar aplicacions de conducció amb ulleres de Realitat Virtual, experiències de turisme immersiu mòbil amb cambres 360è i 5G, comptadors d'aigua intel·ligents dotats amb tecnologia 5G i una aplicació de telepresencia immersiva, que va permetre als participants sentir-se teletransportats a un altre lloc -en aquest cas pròxim, en un altre lloc del Oceanogràfic- i interactuar amb les persones.

Igual que en la seua primera edició, aquest esdeveniment organitzat per l'Institut iTEAM de la UPV, va comptar amb el suport de la Generalitat Valenciana i l'Ajuntament de València.

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
La UPV demostra la usabilitat dels humans virtuals en el seu camí cap al reconeixement automàtic de símptomes depressius
"L'exili del 39 en el còmic. Vinyetes a la frontera" "L'exili del 39 en el còmic. Vinyetes a la frontera"
Obres gràfiques de creadors com Paco Roca, Manel Granell, Jordi Peidro o Ana Penyas, es converteixen en poderoses eines per a la transmissió de silenciades històries d'exili
Segons l'ONU, l'assetjament sexual en els espais públics és un problema quotidià al qual s'enfronten dones i xiquetes en tots els països del món
Nova edició del CHALLENGE STEAM en la UPV Nova edició del CHALLENGE STEAM en la UPV
La iniciativa pretén acostar a l'alumnat infantil i juvenil a l'apassionant món de la programació, la robòtica, la impressió 3D, etc.
Un any de rècord Un any de rècord
La UPV va ingressar 116 milions d'euros en 2023 gràcies a la seua activitat en I+D+I, la xifra més alta de la seua història
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla
La UPV porta l'electricitat a dos llogarets d'Hondures construint plantes solars fotovoltaiques i capacitant a la població local