Com afecta el canvi climàtic al garrofó?

Investigadors de la UPV avaluen els efectes de les condicions climàtiques en varietats locals i comercials de fesol, garrofó i fesols tendres

[ 12/05/2022 ]

Un equip d'investigadors de la Universitat Politècnica de València (UPV), pertanyents a l'Institut Universitari de Conservació i Millora de l'Agrodiversitat Valenciana (COMAV), i de la Universitat Tècnica Particular de Loja (l'Equador) ha avaluat els efectes de les condicions climàtiques sobre varietats locals i comercials de fesol (Phaseolus vulgaris), garrofó (P. lunatus) i fesols tendres (Vigna unguiculata) sembrades tradicionalment en condicions de fred o de calor.

En sotmetre aquestes varietats a diferents temperatures, els investigadors han pogut avaluar l'impacte dels efectes del canvi climàtic sobre paràmetres vitals d'aquestes varietats com són la seua morfologia, reproducció, producció i fenologia. Així, han detectat unes varietats que són molt sensibles a variacions en les seues condicions d'origen, unes altres que funcionen millor amb l'augment de temperatura i altres que són altament resilients a qualsevol canvi.

L'estudi està liderat per l'investigador del COMAV de la UPV, Mario X. Ruiz, qui destaca que “en la investigació hem identificat les varietats més fràgils enfront dels efectes del canvi climàtic, per la qual cosa és prioritari conservar-les”.

Així, d'aquest estudi es desprèn que algunes varietats de fesol funcionen millor en augmentar les temperatures, per la qual cosa representen una bona alternativa per a reemplaçar les varietats menys productives degut a l'efecte del canvi climàtic i, fins i tot, una varietat local va resultar ser més resistent que la comercial usada com a control. Quant als fesols tendres (bajoqueta), l'origen dels quals és africà, van resistir relativament bé els augments de temperatura, igual que el garrofó.

La investigació també ressalta la importància de tenir en compte el rerefons ambiental i ecològic del qual provenen les varietats d'estudi. En definitiva, els resultats obtinguts tenen una aplicació immediata en la conservació de la agrobiodiversitat, en revelar quines són les varietats més sensibles enfront dels efectes del canvi climàtic i que han de conservar-se prioritàriament.

A més, destaca la importància de promoure la resiliència de la sobirania alimentària enfront dels reptes ambientals, ja que la identificació d'aquelles varietats millor adaptades a les noves condicions permetrà implementar els cultius localment.

Quant al fitomillorament, la identificació dels caràcters més afectats per l'ambient permetrà la millora de cultius, ja que aquesta investigació no sols contribueix a impulsar l'adaptació enfront del canvi climàtic sinó també enfront d'altres desastres com la pandèmia de la COVID-19, que ha provocat una escassetat en el proveïment de llavors comercials en les comunitats en desenvolupament.

En aquest sentit, Mario X. Ruiz destaca que “la pandèmia ha produït un desproveïment de llavors comercials en les comunitats en desenvolupament i gràcies a la nostra investigació podem conèixer les millors alternatives per a mantenir la producció localment”.

Els resultats d'aquest estudi han sigut publicats per la revista Scientific Reports.

Referència

Acosta-Quezada, P.G., Valladolid-Salinas, E.H., Murquincho-Chuncho, J.M. et al. Heterogeneous effects of climatic conditions on Andean bean landraces and cowpeas highlight alternatives for crop management and conservation. Sci Rep 12, 6586 (2022). https://doi.org/10.1038/s41598-022-10277-x

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom