UPV-Saunier Duval

Desenvolupen la primera bomba de calor d'ús domèstic que funciona amb refrigerants naturals de nul·les emissions de diòxid de carboni

[ 06/04/2022 ]

Un equip de l'Institut Universitari d'Investigació en Enginyeria Energètica (IUIEE) de la Universitat Politècnica de València (UPV) i l'empresa Saunier Duval ha desenvolupat la primera bomba de calor d'ús domèstic que funciona amb refrigerants que no emeten diòxid de carboni. En concret, utilitza propà, refrigerant natural que permet obtenir una alta eficiència energètica i que té unes emissions equivalents de diòxid de carboni quasi nul·les. El desenvolupament d'aquest equip és fruit de tres anys de col·laboració entre el personal investigador de l’IUIEE de la UPV i l'empresa pertanyent al grup Vaillant.

“És el primer equip comercial domèstic amb emissions zero, tant directes com indirectes. Ara mateix, ja existeixen equips que utilitzen la mateixa tecnologia que la nostra, que és l’aerotèrmia, però no usen un fluid natural com el propà dins d'aquests. Per això, la nostra bomba pot calfar els habitatges de forma totalment respectuosa amb el medi ambient, sense emetre diòxid de carboni a l'atmosfera. A més, la seua alta eficiència energètica permet qualificar-la com a energia renovable, en bombejar energia de l'ambient”, destaca José Gonzálvez, director de l'àrea tèrmica de l'Institut Universitari d'Investigació en Enginyeria Energètica de la Universitat Politècnica de València.

Entre els seus avantatges, la bomba de calor desenvolupada per la UPV i Saunier Duval també pot generar aigua calenta per a calefacció a temperatures de fins a 75°C amb una eficiència energètica molt elevada, cosa que amb les bombes de calor convencionals no és possible. A més, pot ser instal·lada no sols als edificis de nova construcció, sinó també per a reemplaçar les calderes de gas als edificis ja construïts. I també permet aplicar el tractament antilegionel·la sense necessitat d’ajuts externs.

La màquina és d'alta eficiència (A+++); per cada kWh elèctric que consumeix, en produeix 6,48 kWh de calefacció per a l'habitatge. Respecte a la producció d'aigua calenta sanitària, per cada kWh elèctric consumit genera 4,43 kWh.

“En el desenvolupament tecnològic que s'ha realitzat s'han aconseguit eficiències energètiques similars als refrigerants actualment usats, d'alt poder d’escalfament atmosfèric. Amb aquesta finalitat, realitzem una anàlisi sobre la millor configuració del cicle de compressió de vapor adaptada al refrigerant utilitzat (propà) minimitzant la quantitat utilitzada i optimitzant els paràmetres de control de l'equip”, explica José Gonzálvez.

L'Institut Universitari d'Investigació en Enginyeria Energètica (IUIEE) de la Universitat Politècnica de València és avui líder europeu i referència mundial en l'ús del propà com a refrigerant. Gràcies a aquest lideratge, treballa en col·laboració amb les principals empreses del sector de l'àmbit nacional i internacional, com el grup Vaillant, en el desenvolupament d'electrodomèstics cada vegada més eficients i respectuosos amb el medi ambient. “I amb vista als pròxims anys, el principal repte serà augmentar l'eficiència d'aquests equips a baixes temperatures ambientals i dotar-los d'un sistema intel·ligent que permeta la detecció precoç de fallades o degradació de l’eficiència en el temps”, conclou José Gonzálvez.

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC