Projecte OGMIOS

Investigadors de la UPV treballen en la millora del diagnòstic i tractament de càncer infantil i malalties cardiovasculars

[ 03/11/2021 ]

Els avanços de les últimes dècades en les tecnologies de seqüenciació permeten conèixer genomes individuals amb temps i costos cada vegada més reduïts. Fa 20 anys es van necessitar esforços titànics de la comunitat científica per a seqüenciar el primer genoma humà. Avui dia, se seqüencien milers de genomes diàriament i aquesta és la base de medicina personalitzada, que ajudarà a dissenyar el millor tractament per a cadascun interpretant correctament la informació que ens caracteritza com a individus únics: el nostre genoma.

Desxifrar aqueix llenguatge de la vida, i integrar aquesta informació juntament amb les dades clíniques dels pacients és el següent pas perquè la medicina de precisió siga una realitat en la pràctica clínica. I en això treballa un equip liderat per l'Institut Valencià d'Investigació en Intel·ligència Artificial (VRAIN) de la Universitat Politècnica de València.

Des dels seus laboratoris, coordinen el desenvolupament d'una nova eina que combina Intel·ligència Artificial Explicable, Modelatge Conceptual i Machine Learning per a interpretar dades genòmiques de pacients i facilitar la prevenció, diagnòstic i tractament de diferents patologies.

Ho fa en el marc del projecte OGMIOS, finançat per l'Agència Valenciana de la Innovació, i en el qual també participen l'Institut d'Investigació Sanitària La Fe (IIS La Fe), l'Institut d'Investigació Sanitària INCLIVA, l'Institut d'Investigació Sanitària i Biomèdica d'Alacant (ISABIAL) i l'empresa Bionos Biotech, integrant les tres dimensions (clínica, científica i industrial) necessàries per a abordar amb èxit el desafiament científic associat al projecte.

Càncer infantil i malalties cardiovasculars

El projecte en aquest cas se centra en l'estudi de la predisposició genètica al càncer pediàtric i a les malalties cardiovasculars, en concret cardiopaties familiars amb el risc de mort sobtada. Així, la plataforma OGMIOS permetrà integrar i analitzar les dades clíniques i de seqüenciació obtinguts a partir de diferents grups de pacients afectats per algun dels fenotips del càncer infantil i cardiopatia familiar.

“La predisposició genètica individual al càncer, especialment en la infància, juga un paper important, ja que fins a un 10% dels càncers que es presenten en la infància poden tenir aquest origen. El seu coneixement pot portar a un cribratge i un diagnòstic precoç que permeta un tractament en fases encara primerenques i localitzades. OGMIOS contribuirà a conèixer aquesta predisposició genètica”, destaca Óscar Pastor, investigador de l'Institut VRAIN de la Universitat Politècnica de València i coordinador del projecte.

Quant a les cardiopaties familiars, OGMIOS ajudarà la caracterització genètica dels pacients i els seus familiars per a oferir-los un tractament i seguiment basat en la medicina personalitzada que permetrà millorar la seua qualitat de vida i reduir els casos de mort sobtada.

“El projecte se centra en aquestes dues patologies, però generarà un coneixement i una infraestructura bàsica d'Intel·ligència Artificial que es podrà adaptar per a la prevenció, diagnòstic i tractament d'altres malalties metabòliques, neurològiques, psiquiàtriques, etc.”, destaca Óscar Pastor.

El projecte OGMIOS va començar el mes d'abril passat i s'estendrà fins a desembre de 2023.

Cancerless Cancerless
Carreteras más seguras Carreteras más seguras
Reintroducción del gallipato Reintroducción del gallipato
Premi de la Ribera Premi de la Ribera