La UPV adquireix equipament científic d'última generació per a investigar la radiació per radó

L'Institut Universitari de Seguretat Industrial, Radiofísica i Mediambiental (ISIRIM) de la UPV aporta solucions per a la detecció de radó, considerat carcinogen per l'OMS

[ 10/09/2021 ]

L'Institut Universitari de Seguretat Industrial, Radiofísica i Mediambiental (ISIRIM) de la UPV aporta solucions per a la detecció de radó en entorns com la indústria ceràmica, els materials de construcció o les plantes de tractament d'aigües residuals

La Universitat Politècnica de València ha adquirit equipament cientificotecnològic d'última generació per a investigar la radiació per radó; aquest gas, d'origen natural, està qualificat com a element carcinogen des de fa 30 anys per l'Organització Mundial de la Salut (OMS).

L'instrumental científic adquirit per l'Institut Universitari de Seguretat Industrial, Radiofísica i Mediambiental (ISIRIM) de la UPV millora la detecció dels nivells de radó en aire, sòl i aigua, i el càlcul de la dosi efectiva per inhalació d'aquest de gas que reben treballadores i treballadors en les indústries.

L'equipament s'ha aconseguit gràcies a la convocatòria de subvencions per a infraestructures i equipament d'R+D+I per al període 2018-2020 (programa operatiu FEDER Comunitat Valenciana 2014-2020), cofinançat pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional FEDER i per la Generalitat Valenciana.

Millorar la detecció i l'anàlisi de radó

“El radó és un gas radioactiu, considerat com la principal font de radiació natural a la qual s'exposen els éssers humans; emana de sòls i roques i tendeix a acumular-se en espais tancats amb poca o nul·la ventilació”, explica Belén Juste, professora de la Universitat Politècnica de València i investigadora de l'Institut Universitari de Seguretat Industrial, Radiofísica i Mediambiental (ISIRIM) de la UPV.

Segons el Consell de Seguretat Nuclear (CSN), hi ha zones en les quals el radó està més present, a causa de la geologia, com pot veure's en aquest mapa de potencial del radó a Espanya. A més, activitats laborals relacionades amb treballs subterranis o amb l'explotació o el tractament d'aigües d'origen subterrani comporten un major risc d'exposició a aquest gas.

La investigadora de la UPV Belén Juste explica que els nous equips de l’ISIRIM permetran millorar l'anàlisi de la concentració de radó tant en habitatges privats com en entorns com la indústria ceràmica o els materials de construcció, i en plantes de tractament d'aigües residuals, així com també caracteritzar la radiació ionitzant en altres entorns industrials. “Amb aquest equipament es poden determinar in situ els nivells de radó en l’aire, el sòl i l’aigua, així com el factor d'equilibri del radó amb els seus descendents, necessari per al càlcul posterior de la dosi efectiva que reben els treballadors d'una forma més exacta”, afirma Belén Juste.

Equipament del Laboratori de Radiacions Ionitzants

L'equipament es troba al Laboratori de Radiacions Ionitzants del grup SENUBIO (Seguretat Nuclear i Bioenginyeria de les Radiacions Ionitzants) de l’ISIRIM. Aquest grup i el Laboratori de Radioactivitat Ambiental, tots dos de la Universitat Politècnica de València, van iniciar fa més d'una dècada una línia d'investigació on es realitzen assajos analítics de la concentració de radó en diferents medis i en diferents ubicacions.

Els equips adquirits, valorats en prop de 400.000 euros, inclouen una unitat mòbil de radiacions ionitzants; equips de mesurament i anàlisi de radiació ambiental; equips de detecció i anàlisi per espectrometria gamma, centelleig líquid i un sistema multidetecció de radiació alfa/beta de baix fons. Ací se'n pot consultar informació detallada.

Gumersindo Verdú, catedràtic de la UPV i director de l’ISIRIM, és l'investigador principal de l'ajuda sol·licitada, en la qual participa personal científic de la UPV, com Mónica Martínez Lianes, Belén Juste Vidal, Rafael Miró Herrero, Sergio Gallardo Bermell, José Miguel Arnal Arnal, María Pino Sancho Fernández, Beatriz García Fayos, Javier Enrique Martínez Ferri, Aina Noverques Medina, Beatriz Ruvira Quintana i Marta Acosta.

Normativa de protecció contra el radó

La investigadora Belén Juste afirma que la preocupació pels riscos associats a la inhalació del radó ha impulsat diverses normatives: “La Directiva 2013/59/EURATOM del Consell de la Unió Europea estableix nivells nacionals de referència per a les concentracions de radó en recintes tancats, així com l'obligació d'adoptar mesures adequades per a limitar la penetració del radó en els edificis”, explica la investigadora de la UPV.

“Per a complir la Directiva, es va aprovar el Reial decret 732/2019, de 20 de desembre del 2019, pel qual es modifica el Codi tècnic de l'edificació. Entre altres modificacions, es va introduir una nova secció l'objectiu de la qual és protegir la població dels efectes perniciosos sobre la salut que poden derivar-se de l'exposició prolongada a concentracions elevades de gas radó a l'interior dels edificis. L'obligatorietat del compliment d'aquestes noves exigències va començar al setembre del 2020”, puntualitza la investigadora de la UPV.

Per part seua, el Consell de Seguretat Nuclear ha promogut guies de seguretat, així com plans d'actuació enfront de la concentració de radó en llocs de treball i habitatges. D'acord amb aquestes iniciatives, el nou laboratori de l’ISIRIM col·laborarà enguany en aquest Pla nacional contra el radó, afirma la científica de la UPV Belén Juste.

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
Un any de rècord Un any de rècord
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla