Naix Sisnovatec, empresa derivada de la UPV

La seua innovació, fruit d'investigacions iniciades arran del terratrèmol que va assolar Lorca el 2011, augmenta la resiliència dels edificis davant els sismes

[ 09/09/2021 ]

La Universitat Politècnica de València ha acollit la constitució d'una nova empresa derivada (Spin-off UPV). Es tracta de Sisnovatec, empresa liderada per personal investigador de la Universitat Politècnica de València, que desenvolupa nous sistemes d'aïllament sísmic per a augmentar la resiliència dels edificis davant els terratrèmols i millorar-ne la seguretat.

L'empresa és fruit d'investigacions iniciades arran del terratrèmol que va assolar Lorca el 2011; l'objectiu d'aquest treball era produir innovacions per a limitar les conseqüències de nous sismes. Luis Pallarés i Francisco Javier Pallarés, professors de la UPV i investigadors de l'Institut Universitari de Ciència i Tecnologia del Formigó (ICITECF) integren l'equip promotor de Sisnovatec, que comercialitzarà els innovadors productes resultants de la recerca sota el nom SISBRICK.

A l'acte de constitució de Sisnovatec han assistit els dos investigadors de la UPV, juntament amb Miguel Pallarés i José San Francisco, també promotors de l'empresa; així mateix, assistien José E. Capilla, rector de la UPV; Salvador Coll, vicerector d'Innovació i Transferència i Fernando Conesa, cap del Servei de Promoció i Suport a la Recerca, Innovació i Transferència.

Millorar la resistència d'envans i façanes

L'objectiu de SISBRICK és disminuir la interacció sísmica entre l'estructura de l'edifici i els tancaments o particions, i millorar la resistència davant els terratrèmols de les façanes i envans no estructurals dels edificis, elements que –expliquen– no es tenen en compte en els càlculs de resposta a terratrèmols i que, no obstant això, influeixen de forma important en el comportament sísmic de l'edifici.

Les solucions que aporten serveixen tant per a edificis de nova planta com per a tancaments interiors, façanes o elements específics per a l'adaptació d'edificis ja existents.

Risc sísmic no percebut

Espanya té una elevada activitat sísmica, amb més de 2.500 terratrèmols a l?any, però els fenòmens greus no són freqüents. Per això, ni la població ni les empreses de construcció demostren una gran prevenció davant els sismes.

No obstant això, segons indica l'investigador Francisco Javier Pallarés, els terratrèmols greus poden produir-se, per la qual cosa la normativa sismoresistent a Espanya obliga a seguir certes prescripcions tècniques; no obstant això, encara no hi havia una solució que permetera complir-les íntegrament. “La innovació que hem patentat resol un problema que fins ara no s'havia solucionat”, explica l'investigador.

Aïllament sísmic senzill

“Nombrosos estudis demostren que les façanes i envans no estructurals poden portar a fallades estructurals no previstes. La introducció de SISBRICK permet aïllar sísmicament i de manera molt senzilla aquests elements perquè l'edifici responga amb la resposta prèviament calculada”, afirmen des de l'empresa.

La utilització de SISBRICK incorpora tecnologia a la construcció, però és compatible amb les tècniques constructives habituals i no requereix modificar els càlculs d'estructura de l'edifici. A més, pot instal·lar-se per a recondicionar edificis existents enfront de terratrèmols. Finalment, tota la tecnologia de SISBRICK s'ha provat de forma exhaustiva als laboratoris de la UPV.

Des de la nova empresa derivada de la UPV, han patentat la invenció per a tot l'àmbit europeu i planegen comercialitzar-la a Iberoamèrica en un futur.

Empresa derivada de la UPV

La Universitat Politècnica de València entén les empreses derivades com el mecanisme més eficaç de transferència de tecnologia: l'empresa disposa de resultats de recerca i del talent i la capacitat dels creadors, al mateix temps que es contribueix a la creació de teixit econòmic innovador i basat en coneixement. A aquestes empreses, les unes participades per la UPV i les altres no, la UPV els ofereix la marca Spin-off UPV. L’empresa derivada SISBRICK sí que compta amb participació de la UPV.

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC