Envasos PET multicapa

La UPV i AIJU patenten un nou procediment per al seu reciclatge. Permet recuperar aquests residus de forma molt senzilla i obtenir un nou material amb grans prestacions

[ 28/07/2021 ]

Personal investigador de l'Institut de Tecnologia de Materials de la Universitat Politècnica de València (UPV) i d’AIJU han patentat un nou procediment per a l'obtenció d'un material reciclat procedent d'envasos de PET multicapa d'origen pre-consum i post-consum, que pot ser recuperat mecànicament sense necessitat de separar les diferents capes del material.

En tractar-se de reciclatge mecànic, és factible donar una segona vida al material emprant les tecnologies de processament de plàstics existents sense fer inversions addicionals en nous processos de transformació.

Aquest nou material reciclat no competeix amb el PET reciclat, sinó amb altres plàstics reciclats poliolefínicos comuns molt demandats com el polietilè, polipropilè o EVA.

Apte per a sectors industrials

Aquest procés permet, a més, l'obtenció de noves formulacions de material reciclat mitjançant extrusió, injecció, bufat o laminat a un cost inferior al reciclatge del mercat. Un altre avantatge és que els materials presenten unes propietats mecàniques similars a les poliolefines esmentades, aptes per al seu ús en aplicacions industrials de diversos sectors com el joguet, la construcció, el calçat, el mobiliari o el parament.

A Europa es generen anualment unes 333.000 tones de residus multicapa, que no tenen valor afegit més enllà de la pròpia incineració o deposició en abocadors. Per això, existeixen múltiples iniciatives i esforços relacionats amb la resolució d'aquesta problemàtica mediambiental. Una d'aquestes iniciatives és l'acabada de realitzar en col·laboració entre AIJU i la UPV per a l'obtenció d'una patent que estableix un nou procediment de reciclatge de PET Multicapa.

Amb la finalitat de prolongar la vida útil dels aliments, s'utilitzen principalment envasos fabricats amb PET multicapa, els quals es componen habitualment de diferents materials. Aquesta combinació de materials impedeix el seu reciclatge mecànic a causa de problemes d'incompatibilitat entre ells, per la qual cosa actualment els residus que es produeixen van a abocador o a incineració.

Una altra alternativa és el reciclatge mitjançant procediments complexos de separació de les capes, que requereixen d'inversions milionàries i utilitzen processos químics, bé per a delaminar i obtenir PET reciclatge, bé per al reciclatge químic produint substàncies químiques senzilles.

Sobre aquest nou procediment de reciclatge de PET multicapa, el director de l'Institut de Tecnologia de Materials de la UPV, Juan López indica que “la invenció desenvolupada permet la recuperació d'uns residus mitjançant un procés molt senzill, evitant la seua deposició en abocadors, contribuint a fomentar l'economia circular i ajudant la valorització d'una quantitat extremadament elevada de residus de la indústria de l'envàs”.

En aquesta mateixa línia, la doctora Asunción Martínez d’AIJU, responsable de l'àrea de Materials Innovadors i Processos subratlla que “el procediment patentat és aplicable tant a les restes d'envasos d'origen industrial o pre-consum (retallades i rebutjos) com d'origen post-consum procedent de la recollida selectiva d'envasos, que en l'actualitat no s'estan recuperant. Per tant, l'abast d'aquesta solució és enorme, donada la gran quantitat de tones generades d'aquest residu multicapa a l'any a Europa”.

Cancerless Cancerless
Carreteras más seguras Carreteras más seguras
Reintroducción del gallipato Reintroducción del gallipato
Premi de la Ribera Premi de la Ribera