EVOLVED-5G

El projecte europeu en el qual participa la UPV pretén aconseguir la revolució industrial del segle XXI amb les fàbriques intel·ligents

[ 03/06/2021 ]

Personal investigador de la Universitat Politècnica de València participa en el projecte europeu H2020 EVOLVED-5G, que introduirà la tecnologia 5G en la indústria. Amb això es pretén aconseguir la revolució industrial del segle XXI amb l'arribada de les fàbriques intel·ligents.

En l'actualitat “hi ha un gran interès, tant tecnològic com econòmic, en l'aplicació de la tecnologia 5G en l'àmbit industrial perquè serà el motor d'innovació tecnològica del sector”, explica Régel González Usach, investigadora del Laboratori de Sistemes i Aplicacions en Temps Real Distribuïts (SATRD), del Departament de Comunicacions de la UPV. Participa en el projecte juntament amb Alejandro Fornés i el coordinador Carlos Palau.

EVOLVED-5G cerca proveir la indústria d'eines tecnològiques 5G i infraestructures adaptades als entorns productius, i facilitarà la creació, el testatge, la certificació i la difusió d'aplicacions de xarxa 5G innovadores. Així, per exemple, aquest projecte facilitarà la creació d'un equip de desenvolupament de programari (SDK n’és la sigla en anglès), o l'accés a mercats web (marketplace), que permetrà la distribució i implantació d'aquestes aplicacions 5G a nivell global.

Cap a les fàbriques intel·ligents

L'aplicació de la tecnologia 5G permetrà la ràpida digitalització de la indústria amb la creació de solucions tecnològiques molt innovadores que no eren possibles amb xarxes 4G o 3G, com és el cas de sistemes complexos d'internet de les coses (IoT), intel·ligència artificial i computació de dades massives en núvol.

Per exemple, amb EVOLVED-5G i les aplicacions que es desenvolupen, el personal de les fàbriques podrà utilitzar visors de realitat augmentada amb els quals podran fer treballs d'alta precisió, de forma totalment guiada i avaluada en temps real. També, mitjançant aplicacions de xat, qualsevol persona autoritzada podrà accedir, de manera immediata i sense necessitat de coneixements tècnics, a l'anàlisi de les dades de negoci. Les fàbriques podran estar dotades de sistemes intel·ligents basats en les dades massives (big data), i les xarxes d'internet de les coses permetran, per exemple, millorar els processos productius gràcies a l'anàlisi de les dades mitjançant intel·ligència artificial, emprant el suport que proporcionarà la mateixa xarxa.

Com explica la investigadora Régel G. Usach, “per exemple, serà possible assolir major eficiència energètica o manteniment predictiu. Les xarxes 5G possibiliten totes aquestes aplicacions gràcies a les seues característiques intrínseques: amplades de banda d'ultravelocitat, latències molt baixes i, a més, permet alta seguretat i encriptació de les dades”.

Participants

Dins d'aquest projecte europeu, la Universitat Politècnica de València, en concret, el Laboratori de Sistemes i Aplicacions en Temps Real Distribuïts, participa en el desenvolupament de l'arquitectura del marc EVOLVED-5G, en el desenvolupament dels programes i de les eines de programari que s'oferiran, i liderarà la creació de cursos guiats per a les persones interessades a explotar les possibilitats del 5G aplicat al sector industrial.

Aquest projecte europeu H2020 va començar al gener del 2021 i es desenvoluparà fins al desembre del 2023. Compta amb un pressupost pròxim als 8 milions d'euros, i participen un total de 21 socis de 10 països europeus diferents: Itàlia, Grècia, Xipre, Eslovènia, Estònia, Romania, Alemanya, Luxemburg i França, a més d'Espanya. Liderat per Telefónica I+D, aglutina representants del sector industrial i centres d'investigació.

Notícies destacades

Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7% Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7%
La pobresa infantil a Espanya, a debat en unes jornades organitzades per la Càtedra d'Infància i Adolescència de la UPV, a Torrevella
QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries