De mans del rei Felip VI

El catedràtic de la Universitat Politècnica de València José Capmany rep el Premi Nacional d'Investigació 2020 en l'àrea d'Enginyeries

[ 18/05/2021 ]

El catedràtic de la Universitat Politècnica de València José Capmany, director del Photonics Research Labs-iTEAM i professor de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria de Telecomunicació, ha rebut el Premi Nacional d'Investigació 2020 "Leonardo Torres Quevedo" en l'àrea d'Enginyeries.

El jurat dels Premis Nacionals d'Investigació 2020 va decidir concedir a Capmany aquest guardó per la seua contribució pionera al camp de l'enginyeria fotònica i les telecomunicacions òptiques, a través d'una activitat científica d'avantguarda amb una important repercussió internacional. A més, va destacar l'exemplaritat de la trajectòria professional de Capmany, la seua capacitat de lideratge i la perseverança en el desenvolupament de l'aplicació pràctica de les seues investigacions.

“Aquest premi és un reconeixement a la labor investigadora i de transferència de tecnologia que portem realitzant en la nostra universitat i en el nostre grup d'investigació durant els últims 25 anys. Per a mi és un honor poder treballar i aprendre de cadascun d'ells diàriament i contribuir, junts, a l'avanç de la nostra ciència i de la nostra competitivad, més en una conjuntura complicada com la que estem vivint actualment”, ha apuntat Capmany.

R+D+i imprescindible

Els Premis Nacionals d'Investigació tenen com a objectiu distingir el mèrit d'aquells investigadors i investigadores de nacionalitat espanyola que estiguen realitzant una labor destacada en camps científics de rellevància internacional i que contribuïsquen excepcionalment a l'avanç de la ciència, a la transferència de tecnologia i al progrés de la humanitat. Aquests guardons compten amb una quantia de 30.000 euros per categoria.

El lliurament dels Premis Nacionals d'Investigació ha sigut presidida pels reis Felip VI i Letizia, acompanyats pel ministre de Ciència i Innovació, Pedro Duque. Durant la seua intervenció, el ministre ha ressaltat la importància d'aquests premis en un any en què “la ciència i la innovació ens han proporcionat unes vacunes eficaces per a contenir la pandèmia en un temps sorprenent”.

En el seu discurs, el ministre ha explicat que l’R+D+I és “imprescindible per a millorar la competitivitat del país, fa possible una ocupació de més qualitat i més ben remunerada”, per la qual cosa és “necessari el concurs de científics excel·lents com els premiats, i d'emprenedors innovadors”, però també “una correcta direcció política” i una major quantitat de recursos. En aquest sentit, Duc ha subratllat que enguany s'ha incrementat “el pressupost del nostre Ministeri en un 60% i la injecció dels fons europeus de recuperació permetrà que en els pròxims anys hi haja més diners per a ciència i innovació”.

Sobre José Capmany

Nascut a Madrid el 1962, José Capmany Francoy és considerat com un dels experts més destacats en l'àmbit de les comunicacions òptiques a nivell internacional. Els seus treballs són un referent en el camp de la fotònica de microones, les aplicacions de les quals abasten àrees com les comunicacions mòbils i espacials o comunicacions de banda ampla.

Doctor Enginyer de Telecomunicació per la Universitat Politècnica de Madrid i doctor en Ciències Físiques, Capmany és catedràtic de Fotònica a la Universitat Politècnica de València des de 1996. De 2002 a 2016 va dirigir de l'Institut iTEAM d'aquesta institució, on actualment és responsable del Photonics Research Labs.

És soci cofundador de les empreses spin-off VLC Photonics, iPronics Programmable Photonics i Ephoox. Entre moltes altres distincions, Capmany va ser guardonat l'any 2012 amb el Premi Jaume I de Noves Tecnologies i tres anys més tard amb una dels prestigioses Presidential Fellowships per a científics distingits, atorgada per l'Acadèmia Xinesa de les Ciències.

En 2017, va rebre una Advanced Grant del Consell Europeu d'Investigació (ERC, per la seua sigla en anglès), per a dur a terme el projecte UMWP-Xip, en el qual treballa actualment. A més, el catedràtic de la UPV és Fellow Member de l'Institut of Electrical and Electronic Engineers (IEEE) i de l'Optical Society of America (OSA) i representa a Espanya en el Comitè de Gestió de la Conferència Europea de Comunicacions Òptiques (ECOC).

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC