22 Congrés Internacional de Tecnologia Industrial (ICIT)

Organitzat per l'Institut Universitari d'Automàtica i Informàtica Industrial (Institut ai2) de la Universitat Politècnica de València

[ 01/04/2021 ]

Les noves tecnologies industrials i la Indústria 4.0 seran clau per a la recuperació econòmica després de la covid-19. Aquesta és la conclusió a què s'ha arribat en la 22 edició del Congrés Internacional de Tecnologia Industrial (ICIT), organitzat per l'Institut Universitari d'Automàtica i Informàtica Industrial (Institut ai2) de la Universitat Politècnica de València (UPV), que s'ha celebrat al març de forma virtual.

Ramón Blasco, director de l'Institut ai2 i principal organitzador del congrés, ha explicat que “la recuperació econòmica vindrà unida als objectius de resiliència i desenvolupament sostenible de la Unió Europea, i aquells països que siguen capaços d'aprofitar els fons de recuperació per a augmentar la seua competitivitat eixiran clarament enfortits. Alguns dels aspectes més importants seran la digitalització industrial i la tecnologia intel·ligent en el marc de la indústria 4.0. A més, les solucions hauran d'anar alineades amb els objectius de desenvolupament sostenible i les energies renovables, en les quals Europa és pionera”.

El 22 Congrés Internacional de Tecnologia Industrial estava previst que se celebrara a València presencialment, però la situació epidemiològica ho ha fet impossible. Ha reunit expertes i experts en tecnologia industrial de 40 països i ha sigut inaugurat pel rector de la Universitat Politècnica de València, Francisco Mora; la secretària general d’Innovació del Ministeri de Ciència i Innovació, Teresa Riesgo, i la directora general d'Innovació de la Generalitat Valenciana, Sonia Tirado.

Ciberseguretat per a evitar atacs en xarxes elèctriques i industrials

La ciberseguretat dels desenvolupaments també ha tingut un protagonisme unànime entre les persones assistents. “En sistemes industrials i energètics cada vegada més interconnectats, la ciberseguretat ha de ser tinguda en compte de forma integral en el seu disseny, com també en l'operació del sistema, inclòs el factor humà”, apunta Blasco. “Les sessions plenàries han mostrat com atacs informàtics han sigut capaços de detenir xarxes elèctriques i instal·lacions industrials.”

Així mateix, el newspace, els sistemes ciberfísics, les comunicacions industrials i la mobilitat sostenible són quatre camps al voltant dels quals han girat gran part de les ponències que 300 experts i expertes de tot el món han pogut atendre. “Les tecnologies presentades en l’ICIT han suposat avanços importants per a la mobilitat i un desenvolupament energètic més sostenible”, explica Blasco respecte als projectes compartits durant les sessions.

Women in Engineering

Coincidint amb la Setmana Internacional de la Dona, en el marc del congrés s’ha celebrat també l'esdeveniment Women in Engineering, en el qual han participat deu expertes en tecnologies industrials de tot el món, entre elles, investigadores i catedràtiques de diverses universitats espanyoles.

L'esdeveniment ha estat organitzat per la major organització internacional de dones enginyeres que existeix actualment en el món, ja que Women in Engineering compta amb més de 15.000 membres de més de 70 països.

Una de les principals conclusions ha sigut la necessitat de mantenir i ampliar les accions específiques de promoció i difusió de l'enginyeria en l'educació primària i secundària a fi d’encuriosir cap a l'enginyeria xiquetes i xiquets.

Cancerless Cancerless
Un equipo de la UPV participa en un proyecto europeo para prevenir el cáncer y contribuir a su diagnóstico precoz en personas sin hogar
Carreteras más seguras Carreteras más seguras
Investigadores de la UPV y Metalesa desarrollan nuevas infraestructuras inteligentes para mejorar la seguridad vial