Nou biomaterial per a la recuperació de lesions musculars

L'hidrogel desenvolupat pel CBIT-UPV i el CIBER-BBN redueix a la meitat els temps de regeneració del múscul danyat

[ 31/03/2021 ]

Un equip de la Universitat Politècnica de València (UPV) i el CIBER de Bioenginyeria, Biomaterials i Nanomedicina (CIBER-BBN) ha dissenyat i caracteritzat, a nivell preclínic, un nou biomaterial per al tractament i la recuperació de les lesions musculars. Es tracta d’un hidrogel d’alginat carregat amb bor, que s’administraria amb una injecció subcutània. Segons les proves que s’han dut a terme fins ara –en model animal–, és capaç de regenerar el múscul danyat de forma molt ràpida; en concret, en la meitat del temps que tarda a regenerar-se de forma natural.

L’avanç podria aplicar-se també a la prevenció i el tractament de l’atròfia muscular associada a l’envelliment. Els resultats del treball d’aquests investigadors espanyols s’han publicat en la revista Materials Science & Engineering C.

L’alliberament de bor, clau

La clau de l’alt rendiment d’aquest biomaterial resideix en l’alliberament de bor, amb el qual es carrega l’hidrogel d’una forma senzilla, i que al seu torn, en alliberar-se, estimula les integrines –proteïnes presents en totes les cèl·lules del cos i fonamentals en l’adhesió de les cèl·lules a la matriu extracel·lular–, la qual cosa produeix una formació correcta dels teixits.

Segons explica l’equip de la UPV i el CIBER-BBN, l’estimulació simultània de les integrines que s’uneixen a la fibronectina i del transportador de l’ió bor (NaBC1) millora significativament la regeneració muscular a nivell anatòmic. I ho fa perquè indueix un major nombre d’adhesions, i de major grandària, en les cèl·lules musculars no diferenciades, que són les que participen en la regeneració muscular després d’una lesió, la qual cosa afavoreix en darrer terme la formació dels miotubs diferenciats que són necessaris per a la creació correcta de les fibres musculars que es regeneren.

“En les proves que hem fet als nostres laboratoris després d’induir una lesió aguda amb cardiotoxina (el verí de la serp cobra) en ratolins, l’activació del NaBC1 va accelerar el procés de regeneració muscular. Vam comprovar que, en afegir bor a les cèl·lules del múscul danyat, augmentava el seu nivell d’adhesió, i a més s’hi adherien d’una manera més ràpida i robusta, amb la qual cosa el múscul es va regenerar en un temps més curt”, afig la Dra. Patricia Rico, investigadora del CIBER-BBN al Centre de Biomaterials i Enginyeria Tissular de la Universitat Politècnica de València.

Aquest treball proposa, per tant, una forma senzilla i nova d’aconseguir la regeneració muscular mitjançant la interacció entre receptors específics de la membrana cel·lular. “Si normalment, per exemple, un trencament fibril·lar de grau II tarda 30 dies a regenerar-se, l’ús del nostre hidrogel redueix el temps de recuperació a 15 dies”, remarca Patricia Rico.

Tractament de distròfies musculars

L’equip de la Dra. Rico treballa actualment en l’estudi de l’aplicació d’aquest nou biomaterial al tractament de distròfies musculars com la de Duchenne, una malaltia hereditària estranya que afecta 1 de cada 100.000 xiquets. “El nostre objectiu és avaluar les possibilitats del nostre sistema pel que fa al al tractament d’aquesta distròfia, que sol manifestar-se entre els 2 i 3 anys d’edat i que, com que es tracta d’una malaltia degenerativa, redueix dràsticament l’esperança de vida d’aquests xiquets”, conclou Patricia Rico.

Referència

“Borax-loaded injectable alginate hydrogels promote muscle regeneration in vivo after an injury”. Jesús Ciriza, Ana Rodríguez-Romano, Ignacio Nogueroles, GloriaGallego-Ferrera, Rubén Martín Cabezuelo, José Luis Pedraza Patricia Rico. Materials Science and Engineering: C Volume 123, April 2021, 112003. https://doi.org/10.1016/j.msec.2021.112003

Cancerless Cancerless
Un equipo de la UPV participa en un proyecto europeo para prevenir el cáncer y contribuir a su diagnóstico precoz en personas sin hogar