Generacions COVID-19

Un estudi desenvolupat en el marc de la Càtedra d'Infància i Adolescència analitza com està afectant la pandèmia als xiquets, xiquetes i adolescents

[ 26/03/2021 ]

Un estudi desenvolupat en el marc de la Càtedra d'Infància i Adolescència de la Universitat Politècnica de València (UPV) ha analitzat com està afectant la pandèmia als xiquets, xiquetes i adolescents. Entre les seues conclusions, el treball “Mirades des de la infantesa i l'adolescència: generacions covid-19” a més de constatar l'afectació psicològica com a conseqüència del confinament i l'anomenada nova normalitat, posa en relleu problemes preexistents com que la conciliació de la vida familiar i laboral està molt lluny de ser una realitat.

També una gran part dels enquestats i enquestades mostra el seu malestar en l'àmbit escolar per un excés de càrrega de deures. “En eixe sentit, acusen el model online de no propiciar ni afavorir el contacte amb els docents, no prestar la deguda atenció a l'educació soci-emocional, així com tampoc evolucionar cap a espais més interactius d'aprenentatge”, apunta l'estudi. Com a aspecte “molt positiu”, una gran majoria dels xiquets i xiquetes participants en aquest estudi destaca l'haver passat més temps amb els seus pares, mares i germans/es, “proporcionant-los seguretat i contribuint a reduir els efectes negatius de la pandèmia".

D'altra banda, aquesta investigació para l'atenció sobre un aspecte: els propis xiquets i xiquetes mostren la seua preocupació i consciència per l'abús de les pantalles per a “emplenar el temps” tant durant el confinament com posteriorment, “en detriment d'altres formes alternatives d'oci que solien ser més freqüents”. En ser preguntats sobre les sensacions que més els han inquietat, l'avorriment i els dubtes sobre el futur pròxim són les que apareixen amb major freqüència.

“També una part dels participants reivindica el seu dret a ser escoltat, al fet que les seues opinions siguen tingudes en consideració, en suma, a exercir el seu dret de participació”, destaca Vicente Cabedo, director de la Càtedra d'Infància i Adolescència de la Universitat Politècnica de València.

L'estudi es basa en un qüestionari confeccionat ad hoc, que va ser respost per 127 xiquets, xiquetes i adolescents, dividits en dos nivells d'edat: el primer d'ells entre els 8 i els 12 anys i el segon entre 13 i 17. Per a la recollida de dades, que es va dur a terme entre maig de 2020 i febrer d'enguany, l'equip investigador va comptar amb la col·laboració de 17 Consells Locals d'Infància i Adolescència de la Comunitat Valenciana. El llistat el componen, en concret, els consells d'Alzira, Bellreguard, Benissa, Dénia, Real de Gandia, Gandia, Gata de Gorgos, La Font d¿en Carrós, Mislata, Palmera, Peníscola, Poble Nou de Benitatxell, Quart de Poblet, Sagunt, Sant Antoni de Benaixeve ,Teulada-Moraira i Xàbia.

Quatre àrees d'estudi

L'enquesta es va estructurar en quatre àrees d'estudi definides en la investigació: Adaptació General (AG), Educativa i Satisfacció familiar (ÉS), Emocional (E) i Motivació/ Voluntat / Necessitat (MVN).

La investigació, segons apunten els seus autors, posa en relleu el principi de globalitat de la Infància i l'Adolescència, analitzant la multiplicitat d'aspectes que afecten la seua vida quotidiana i atès el conjunt de necessitats físiques, afectives i socials, derivades d'aquest període actual de pandèmia. “No obstant això, el principi transversal d'aquest estudi ha sigut el dret de participació dels xiquets, xiquetes i adolescents. En aquest sentit, el mateix té com a pretensió posar en valor les seues manifestacions, donar-los veu i que se'ls tinga present a l'hora de prendre decisions que els afecten”, explica Sefa Mulet, del Centre de Psicologia SEM, coautora de l'estudi.

D'altra banda, els autors de l'estudi destaquen que tot el projecte ha estat elaborat, en les seues diferents fases, des d'un enfocament interdisciplinari, amb la participació d'experts professionals de l'àrea del dret, la pedagogia, la psicologia i l'educació social, amb la finalitat d'arreplegar en les conclusions les diferents perspectives que es derivaren de les manifestacions dels xiquets, xiquetes i adolescents.

“Aquest estudi pretén, d'una banda, ser una guia per a les futures accions que es duguen a terme amb la infantesa i l'adolescència, una contribució per al seu adequat desenvolupament, garantint-se l'exercici dels seus drets (especialment el dret de participació), i, per una altra, donar visibilitat als xiquets, xiquetes i adolescents en el context actual de pandèmia pel COVID-19”, conclou Vicente Cabedo.

Per part seua, Sefa Mulet afig que, per les seues manifestacions, “els xiquets, xiquetes i adolescents semblen estar esperant una fi d'aquest període com una espècie de fantasia de reconquerir el temps en la qual no estaven presents aquestes vivències derivades de la Covid19”.

Junt a Vicente Cabedo i Sefa Mulet, han col·laborat en l'estudi Mónica Villar (Universitat de València) i Isaac Ravetllat (Universitat de Talca, Xile).

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
Un any de rècord Un any de rècord
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla