Per a fabricar productes COVID

Personal investigador del campus d'Alcoi ajuda empreses i pimes a reconfigurar les seues línies de producció en la fabricació de productes relacionats amb la pandèmia

[ 09/03/2021 ]

Gestionar l'enorme quantitat de dades industrials procedents de dispositius en grans empreses o pimes és un procés complex i costós. El projecte europeu i4Q, finançat pel programa Horizon 2020 i en el qual participa la UPV, té com a objectiu proporcionar un conjunt de serveis de dades industrials fiables (reliable industrial data services, RIDS) basats en la internet de les coses (IoT).

Algunes de les solucions i4Q poden ser utilitzades per les empreses que necessiten realitzar una ràpida reconfiguració de les seues línies de producció per a, per exemple, fabricar productes que han passat a tenir una alta demanda a causa de la pandèmia de la COVID-19, com màscares, EPI, guants, etc.

De fet, l'i4Q RIDS és un conjunt format per 22 solucions, amb les quals les empreses seran capaces de gestionar l'enorme quantitat de dades industrials procedents de dispositius de fàbrica interconnectats, per a donar suport a la supervisió i el control en línia de la fabricació.

En concret, la solució i4Q manufacturing line reconfiguration toolkit (conjunt d'eines per a la reconfiguració de línies de fabricació) és una col·lecció de microserveis d'optimització que utilitzen algorismes d'optimització i simulació per a avaluar diferents escenaris possibles i proposar canvis en les línies de fabricació. Aquests algorismes d'aprenentatge d'intel·ligència artificial desenvolupen estratègies per al calibratge dels paràmetres de la màquina i la reconfiguració de la línia en un curt període de temps (48 hores).

Investigadors i investigadores del campus d'Alcoi

Per part de la UPV, participa en el projecte la unitat d'investigació Col·laboració i Interoperabilitat en la Cadena de Subministrament, constituïda pel personal investigador del campus d'Alcoi Raúl Poler, Josefa Mula, Raquel Sanchis, Beatriz Andrés, Manuel Díaz-Madroñero, Eduardo Guzmán i Julio César Serrano, i integrada en el Centre d'Investigació en Gestió i Enginyeria de Producció (CIGEP).

A més, també col·laboren dos investigadors del campus de Vera (Raquel Fortuny i Miguel Ángel Mateo) de la línia d'R+D+I digital manufacturing and logistics, el responsable de la qual és Ángel Ortiz. Un altre dels socis del projecte és l'Institut Tecnològic d'Informàtica, un institut universitari mixt de la UPV.

Raúl Poler, responsable tècnic del projecte, explica que l'i4Q RIDS garanteix "la fiabilitat de les dades amb funcions agrupades en cinc capacitats bàsiques: detecció, comunicació, infraestructura informàtica, emmagatzematge i anàlisi/optimització".

L'i4Q RIDS inclou eines de simulació i optimització per a la qualificació del procés de manufactura de les línies de fabricació, el diagnòstic de la qualitat, la reconfiguració i la certificació per a garantir una alta eficiència de la fabricació, "la qual cosa condueix a un enfocament integrat per a la fabricació amb zero defectes", segons el Raúl Poler.

També per a pimes

Els socis industrials que conformen les proves pilots són quatre grans empreses (Whirlpool, Biesse, Farplas i Fidia) i dues pimes (Factor i Riastone). Encara que per la proporció puga semblar que el projecte va dirigit a grans empreses, la veritat és que un dels objectius d'i4Q és proporcionar eines de baix cost perquè les pimes puguen utilitzar-les.

En l'actualitat, gràcies a l'augment de l'ús de sensors, actuadors i instruments, les empreses europees recullen una enorme quantitat de dades durant la fabricació, la qual cosa resulta molt valuosa per a la millora de la qualitat. Però, al seu torn, la majoria de les fàbriques desisteixen d'analitzar diàriament les dades generades en el procés, a causa de la complexitat de les solucions actuals que requereixen una gran formació i suport estadístic i tecnològic, amb les quals les pimes no compten. Aquest projecte europeu pretén revertir aquesta situació.

L’empresa derivada Exos Solutions

En el projecte, participa també Exos Solutions, l’empresa derivada de la UPV que dona solucions tecnològiques a les empreses per a la presa de decisions i la millora de la gestió de processos en l'àrea d'operacions (previsió, planificació, producció, logística, aprovisionament, etc.). Exos Solutions té un paper rellevant en la captura de requeriments i especificacions funcionals de les proves pilots. També aporta models digitals i ontologies.

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC