Dispensador de medicaments intel·ligent

Estudiants de MakersUPV han guanyat el premi al millor projecte en el concurs Smart Medical Design Challenge with Microchip Technology

[ 26/02/2021 ]

Un equip d’estudiants de la Universitat Politècnica de València ha dissenyat SmartPill, un dispensador de medicaments intel·ligent, apte per a serveis de salut a distància (telesalut), amb el qual han guanyat el concurs Smart Medical Design Challenge with Microchip Technology.

El certamen està organitzat per Hackster.io, una comunitat digital internacional de desenvolupadors de programari i maquinari amb més d'un milió i mig d'usuaris; en el concurs han participat 136 equips de tot el món.

Mireia Flores, Isabel Fernández, Pablo Fernández, Javier Poveda i Jaime Laborda integren l'equip d'estudiants que ha creat el sistema SmartPill, que es por veure en aquest vídeo:: “Es tracta d’un pastiller intel·ligent connectat a internet, que dispensa les pastilles que s'han programat des d'una aplicació web, a l'hora indicada; l’aplicació notifica quan s’han pres les pastilles i ho registra en l'historial”.

L'equip ha dissenyat el dispositiu tenint en compte les dificultats de pacients amb demència senil, Alzheimer o deficiències visuals o auditives: “L’emplenament és un procés assistit en què el pastiller mostra en una pantalla de gran format quina pastilla introduir".

"Un mecanisme intel·ligent distribueix les píndoles dins del dispensador i subministra la dosi necessària en el moment adequat. En la pantalla es dona tota la informació de manera visual i també amb avisos sonors, mitjançant una locució que indica que la dosi està llesta”.

Demanda creixent de serveis de telesalut

La finalitat del concurs Smart Medical Design Challenge with Microchip Technology és el desenvolupament de solucions mèdiques, intel·ligents i connectades, a l'altura de la ràpida evolució de la indústria de les cures sanitàries.

“Davant la demanda creixent de serveis d'atenció domiciliària i telesalut, la dispensació intel·ligent de medicaments és crucial”, opinen des de l'equip de MakersUPV . “Nosaltres hem prioritzat que el dispositiu siga funcional, pràctic i versàtil”.

Per part seua, els jutges han destacat que el projecte és “una demostració impressionant de disseny electrònic, mecànic i de microprogramari”.

Projecte obert per a la comunitat

Seguint la filosofia Maker, tota la documentació del projecte es troba disponible en la plataforma Hackster.io, perquè qualsevol puga replicar-lo. També ha estat publicat en l'Arduino Project Hub, amb explicacions sobre com dur-lo a terme i l'ús de les eines utilitzades.

“En SmartPill, el xassís i els mecanismes responsables d'emmagatzematge i dispensació de les pastilles han sigut completament dissenyats des de zero, estan fabricats mitjançant impressió 3D i són d'accés públic, igual que el codi utilitzat en totes i cadascuna de les parts del projecte”, expliquen des de l'equip.

Utilitzar un model de placa Microchip i la plataforma d’Amazon Web Services eren dues condicions del concurs: “El sistema disposa de connexió sense fil al núvol gràcies a la connexió wifi de la placa Microchip AVR-IdC, per la qual cosa es pot monitorar i configurar de forma remota a través de l'aplicació web; utilitzem una arquitectura en el núvol, completament serverless desplegada en Amazon Web Services”.

MakersUPV

MakersUPV és una comunitat d'estudiants de la Universitat Politècnica de València sense ànim de lucre l'objectiu de la qual és millorar l'experiència d'aprenentatge a través de projectes pràctics. El projecte de tren supersònic Hyperloop UPV o la barraca 100% sostenible Azalea són alguns dels seus treballs més coneguts.

Jaime Laborda, membre de l'equip que ha dissenyat SmartPill i mentor en MakersUPV, conta que es van animar a presentar-se al concurs perquè cercaven un projecte multidisciplinari per a desenvolupar: “Amb la pandèmia portàvem un any sense ajuntar-nos. Volíem treballar en alguna cosa que conjuminara mecànica, electrònica i desenvolupament de programari i la temàtica de la salut està de molta actualitat en aquests temps”.

Al setembre de 2020 van presentar una proposta, que va ser preseleccionada, i van finalitzar el projecte al gener: “Primer creàrem la part mecànica i després el vam fer intel·ligent”.

Des de l'equip estan molt satisfets amb el premi, dotat amb material informàtic per valor de 1.000 euros, i esperen poder continuar aportant innovacions a través de nous projectes.

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
La UPV demostra la usabilitat dels humans virtuals en el seu camí cap al reconeixement automàtic de símptomes depressius
"L'exili del 39 en el còmic. Vinyetes a la frontera" "L'exili del 39 en el còmic. Vinyetes a la frontera"
Obres gràfiques de creadors com Paco Roca, Manel Granell, Jordi Peidro o Ana Penyas, es converteixen en poderoses eines per a la transmissió de silenciades històries d'exili
Segons l'ONU, l'assetjament sexual en els espais públics és un problema quotidià al qual s'enfronten dones i xiquetes en tots els països del món
Nova edició del CHALLENGE STEAM en la UPV Nova edició del CHALLENGE STEAM en la UPV
La iniciativa pretén acostar a l'alumnat infantil i juvenil a l'apassionant món de la programació, la robòtica, la impressió 3D, etc.
Un any de rècord Un any de rècord
La UPV va ingressar 116 milions d'euros en 2023 gràcies a la seua activitat en I+D+I, la xifra més alta de la seua història
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla
La UPV porta l'electricitat a dos llogarets d'Hondures construint plantes solars fotovoltaiques i capacitant a la població local