Citrustech

Antonio Torregrosa Mira i Coral Ortiz Sánchez participen en el projecte per a promoure solucions mecanitzades que reduïsquen els costos actuals de la recol·lecció dels cítrics

[ 19/02/2021 ]

La Universitat Politècnica de València (UPV) –a través d'Antonio Torregrosa Mira i Coral Ortiz Sánchez, catedràtic d'universitat i professora titular respectivament, i membres tots dos del Departament d'Enginyeria Rural i Agroalimentària– participa en Citrustech, el projecte que promou la modernització sostenible en l'àmbit de la producció de cítrics.

L'objectiu de Citrustech, com explica Ortiz, “és posar a punt prototips, màquines i equips de poda i recol·lecció mecanitzada desenvolupats en projectes previs d'investigació, que permeten aconseguir una reducció dels costos de producció per als citricultors i, per tant, augmenten la competitivitat dels productes”.

La recol·lecció i la poda manuals suposen entre un 33 i un 55% del cost total de producció

En l'actualitat, el nivell de mecanització en les operacions de l'àmbit és baix i poc eficient. No en va, la recol·lecció es realitza de manera manual, aspecte que suposa entre el 23 i el 40% dels costos de producció. A això, cal afegir també la poda, duta a terme d'idèntica manera, i que augmenta les xifres anteriors entre un 10 i un 15%.

Per això, Citrustech “es planteja aportar solucions mecanitzades a la recol·lecció dels cítrics, adaptades a la grandària i dimensió de les nostres plantacions i al parc de maquinària agrícola disponible”, afirma la docent i investigadora.

De fet, des del mes de desembre passat, l'equip de la UPV realitza assajos de camp amb un prototip d’espolsador de branques i un vibrador de troncs que faciliten la recol·lecció mecanitzada.

Actuacions prèvies, presents i futures

Per a posar en marxa el projecte, els investigadors van dur a terme “un pla de realització d'enquestes, tant per a agricultors com per a tècnics, amb la finalitat de conèixer la problemàtica real i les necessitats de tecnificació i modernització del sector”, explica Ortiz.

“A més”, afig, “s'han realitzat seminaris en línia i s'estan preparant jornades i demostracions de maquinària a distància per a agricultors i tècnics”.

Sostenibilitat econòmica, ambiental i social

Citrustech conté, així mateix, “una sèrie de mesures agrosostenibles fonamentades en tres pilars: la sostenibilitat econòmica, millorant la rendibilitat del cultiu; la sostenibilitat ambiental, utilitzant tecnologies respectuoses amb el medi ambient, i la sostenibilitat social, amb la reducció dels riscos laborals en les operacions i la integració de dones i joves en els processos”.

“Al seu torn”, recalca la investigadora i docent de la UPV, “la modernització de la citricultura augmentant la tecnificació en algunes labors podria reduir l'abandó de les terres i afavorir la inclusió social en àrees rurals, i també contribuir a disminuir el despoblament rural i facilitar el relleu generacional”.

Voluntat continuista

El projecte, “que intenta aplicar els coneixements adquirits en estudis previs d'investigació més bàsica”, té una clara voluntat continuista.

“Els treballs”, conclou Ortiz, “no s'acabaran amb la finalització d'aquest projecte. La nostra idea és continuar implementant i millorant els prototips a fi que la tecnificació de les labors, especialment de poda i recol·lecció, millore els resultats econòmics de les plantacions de cítrics a través de la seua modernització, i així poder oferir a l'agricultor un escenari més estable”.

Finançament i membres

Juntament amb la UPV, van iniciar el projecte Citrustech –cofinançat per una ajuda del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i l'administració general de l'estat (en relació 80-20%)– la Generalitat Valenciana, Anecoop, García Carrión, la Fundació Cajamar, la Universitat de Còrdova i la Universitat Politècnica de Cartagena.

A aquestes s'han sumat, en qualitat de col·laboracions, AILIMPO, ASAJA, Revacitrus, Sunaran i l'Associació de Citricultors de la Província de Huelva (ACPH).

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
Un any de rècord Un any de rècord
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla