Nou protocol de criopreservació

El Grup d'Aqüicultura i Biodiversitat-UPV treballa per a la conservació de taurons en perill d'extinció

[ 13/01/2021 ]

El passat 31 de desembre una tintorera o tauró blau (Prionace glauca) va encallar i va morir a la platja de Sant Joan (Alacant). L'animal va ser arreplegat per la Xarxa d'Encallaments de la Comunitat Valenciana i traslladat a l'Institut Cavanilles de Biodiversitat i Biologia Evolutiva (ICBIBE) de la Universitat de València, per a determinar la causa de l'encallament. Es tractava d'un mascle adult de gran grandària, amb 285 cm de longitud i un pes de 81 kg, una cosa no gaire comuna en els encallaments d'aquesta zona.

L'equip del Grup d'Aqüicultura i Biodiversitat de la Universitat Politècnica de València - juntament amb personal de la Unitat de Zoologia Marina de la Universitat de València, el Oceanogràfic i l'Associació LAMNA- va col·laborar en la necropsia de l'exemplar i va poder obtenir mostres d'esperma de l'animal, al qual van aplicar un nou protocol de criopreservació.

“En el desenvolupament d'aquest protocol hem treballat durant més de dos anys, usant esperma d'altres espècies de taurons. És la primera vegada que s'aconsegueix recuperar esperma viable d'un animal encallat d'aquesta espècie i congelar-lo per al seu emmagatzematge, obtenint espermatozoides mòbils després de la descongelació. Sens dubte, es tracta d'un important pas per a contribuir a la conservació de taurons que estan en perill d'extinció”, explica Juan F. Asturiano, investigador del Grup d'Aqüicultura i Biodiversitat de la UPV.

Actualment, taurons i ratlles es troben entre els vertebrats més amenaçats del planeta, amb algunes espècies pràcticament extintes. Al Mediterrani, la tintorera està catalogada com En Perill Crític per la Unió Internacional per a la Conservació de la Naturalesa (IUCN), per la qual cosa es fan cada vegada més necessaris plans per a la seua conservació.

Fruit d'un projecte finançat per la Fundació Biodiversitat

El protocol de criopreservació d'esperma desenvolupat per l'equip de la UPV és un dels resultats d'un projecte finançat per la Fundació Biodiversitat del Ministeri per a la Transició Ecològica. Dins d'aquest projecte, s'emmarca també la tesi doctoral de Pablo García Salines, finançada per la Generalitat Valenciana i codirigida pel Prof. Asturiano i el Dr. Víctor Gallego.

Entre els treballs realitzats, s'inclou el desenvolupament de tècniques per a l'extracció in vivo i post mortem d'esperma d'aquestes espècies, així com el disseny i validació de protocols de conservació d'esperma d'espècies de taurons i ratlles de xicoteta grandària com el gat (Scyliorhinus canicula), el gatvaire (Scyliorhinus stellaris) o la rajada dolça (Raja montagui), utilitzades com a model.

“La idea és poder aplicar els protocols desenvolupats en aquestes espècies a altres de major grandària i que es consideren amenaçades. Els resultats obtinguts amb l'exemplar de tintorera demostren l'aplicabilitat dels protocols desenvolupats en la UPV almenys en una espècie de tauró de gran grandària”, conclou Juan F. Asturiano.

Notícies destacades

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
La UPV demostra la usabilitat dels humans virtuals en el seu camí cap al reconeixement automàtic de símptomes depressius
"L'exili del 39 en el còmic. Vinyetes a la frontera" "L'exili del 39 en el còmic. Vinyetes a la frontera"
Obres gràfiques de creadors com Paco Roca, Manel Granell, Jordi Peidro o Ana Penyas, es converteixen en poderoses eines per a la transmissió de silenciades històries d'exili
Segons l'ONU, l'assetjament sexual en els espais públics és un problema quotidià al qual s'enfronten dones i xiquetes en tots els països del món
Nova edició del CHALLENGE STEAM en la UPV Nova edició del CHALLENGE STEAM en la UPV
La iniciativa pretén acostar a l'alumnat infantil i juvenil a l'apassionant món de la programació, la robòtica, la impressió 3D, etc.
Un any de rècord Un any de rècord
La UPV va ingressar 116 milions d'euros en 2023 gràcies a la seua activitat en I+D+I, la xifra més alta de la seua història
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla
La UPV porta l'electricitat a dos llogarets d'Hondures construint plantes solars fotovoltaiques i capacitant a la població local