Finca Güell

L'equip del Centre d'Investigació Pegàs intervindrà sobre el pavelló de la porteria, a Barcelona, dissenyat i construït per Gaudí entre 1883 i 1887

[ 12/01/2021 ]

Ventilació natural potenciada per energia solar i murs de tàpia de terra piconada pel baix cost i excel·lent aïllament tèrmic. És el llegat de la genialitat arquitectònica d'Antoni Gaudí, que continua sorprenent en els nostres dies. Ofereix una lliçó de sostenibilitat que té encara més valor perquè data del segle XIX. “Ha sigut un gaudi”, explica Camila Mileto, directora del Centre d'Investigació Pegàs - Centre d'Investigació en Arquitectura, Patrimoni i Gestió per al Desenvolupament Sostenible de la Universitat Politècnica de València. Ella és l'arquitecta i investigadora que, juntament amb Fernando Vegas, ha redactat el projecte de restauració del pavelló de la porteria de la Finca Güell, a Barcelona, dissenyat i construït per l'arquitecte català entre el 1883 i el 1887.

Aquest edifici va ser el primer encàrrec que va rebre Gaudí del seu mecenes Eusebi Güell. El pavelló de la porteria és un singular edifici octogonal, amb dos cossos adjacents. Està realitzat amb murs de tàpia, amb peces decoratives a manera de sebka àrab i rajola de dos colors.

Gaudí, un geni avançat a la seua època

A Fernando Vegas López-Manzanares li fascina la genialitat de Gaudí. “És un pavelló senzill, però és increïble la capacitat d'aquest arquitecte en el disseny espacial i constructiu. Com ho relaciona entre si i ho processa al seu cap”.

Aquest pavelló té tres cúpules acabades en coll de botella, anomenades cúpules hiperbòliques, a les quals Gaudí va col·locar damunt dels seus forats “uns cons metàl·lics foscos, que calfava el sol. Així va crear un sistema de ventilació contínua de l'edifici amb energia solar”, explica el catedràtic de la UPV.

Una altra de les característiques de l'edifici és que està construït amb murs de tàpia, que permeten l'aïllament i són molt barats. Segons explica Vegas, és tota una “lliçó d'arquitectura sostenible per a la nostra època” perquè és compatible usar materials pobres per a aconseguir una construcció de gran valor arquitectònic.

Persones expertes en murs de terra

Precisament, amb el pas del temps, aquestes parets han acumulat humitat i presenten diferents danys. Segons explica Camila Mileto, “ens han buscat com a experts en el sistema constructiu de murs de terra, per a veure quin tipus de danys presenta l'edifici i com s'ha d'actuar”.

Al llarg dels segles s'han realitzat diferents intervencions que han tapat el sistema original de ventilació natural del pavelló. Això “ha afavorit la condensació interna d'humitat, fet que, unit a la filtració d'aigua per la coberta, ha creat una sèrie de problemes en les cúpules de l'edifici” que és necessari restaurar, segons afirma la directora del Centre d'Investigació Pegàs de la UPV.

Recuperar la saviesa inicial

El projecte, realitzat per l'equip d'investigació de la UPV, consta de 163 plànols i 500 pàgines de memòria. Està realitzat amb mètodes d'última generació. Inclou l'estudi històric de l'edifici, el constructiu i el projecte de restauració, que és, primordialment, conservador. Com assegura l'arquitecta i professora de la UPV Camila Mileto, la restauració pretén “recuperar l'edifici en la seua saviesa inicial”, tal com el va concebre Gaudí. Està previst que les obres d'adequació duren sis mesos.

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC