Patricia Marcos, guardonada

La investigadora de l'IEAMA de la UPV, durant la seua etapa doctoral, rep el Primer Premi de la Càtedra Aquae d'Economia de l'Aigua 2020, dotat amb 5.000 euros

[ 11/01/2021 ]

Patricia Marcos García –investigadora de l'Institut d'Enginyeria de l'Aigua i Medi Ambient de la Universitat Politècnica de València (IEAMA de la UPV) durant la seua etapa doctoral, que actualment realitza la seua labor al Joint Research Centre (JRC) de la Comissió Europea– ha sigut guardonada amb el Primer Premi de la Càtedra Aquae d'Economia de l'Aigua 2020 en la categoria de Tesi Doctoral.

El seu treball, titulat Sistema d'ajuda a la decisió per a l'adaptació i gestió de sistemes de recursos hídrics en un context d'alta incertesa. Aplicació a la conca del Xúquer, i dirigit per Manuel Pulido, director de l'IEAMA de la UPV, ha obtingut la màxima distinció entre les 23 tesis doctorals presentades a aquesta edició del certamen.

Una metodologia innovadora d'especial utilitat

La investigació analitza el sistema d'explotació del riu Xúquer, una conca mediterrània altament regulada on hi ha un fràgil equilibri entre la disponibilitat de recursos i la demanda (avui dia, l'agricultura suposa més del 80% d'aquesta). No en va, diferents estudis científics vaticinen que el canvi climàtic podria provocar-hi un augment significatiu de la intensitat, magnitud i duració de les sequeres.

Per aquest motiu, el treball desenvolupa una metodologia innovadora que identifica les mesures d'adaptació més adequades per a fer front al canvi climàtic a escala de conca i reduir el seu impacte sobre els recursos hídrics.

“La metodologia proposada”, explica la guardonada, “integra la caracterització d'impactes del canvi climàtic (enfocament descendent –top-down–), amb l'anàlisi de les vulnerabilitats i la capacitat de resposta del sistema de recursos hídrics (enfocament ascendent –bottom-up–)”.

“A més”, afig Marcos, “també realitzàrem un enfocament ascendent (bottom-up) participatiu perquè els principals usuaris de la conca adaptaren els escenaris socioeconòmics globals al context local, preveren la possible evolució del sector agrícola i definiren potencials mesures d'adaptació”.

Mesures d'adaptació i participació en la presa de decisions

Quant a les mesures d'adaptació, els agents usuaris de la conca presents en els tallers participatius realitzats (agricultors, gestors, administracions, associacions ecologistes, etc.) van mostrar la preferència per la modernització dels regadius, els recursos no convencionals (reutilització i dessalatge) i la governança de l'aigua.

“És necessari ressaltar l'interès dels usuaris per aprofundir la seua participació en la presa de decisions”, conclou Patricia Marcos, que va destacar la seua negativa “a aplicar mesures que afavorisquen la introducció d'instruments econòmics, així com mesures d'alta conflictivitat social com els transvasaments”.

5è investigador de l'IEAMA de la UPV reconegut en els Premis de la Càtedra Aquae d'Economia de l'Aigua

Organitzats per la Fundació Aquae i la Universitat Nacional d'Educació a Distància, els Premis de la Càtedra Aquae d'Economia de l'Aigua van ser creats el 2014 per a reconèixer els millors treballs de recerca realitzats entorn de l'aigua en universitats espanyoles i estrangeres.

A aquesta última edició han concorregut 40 treballs de recerca relacionats amb l'economia de l'aigua: 23 tesis doctorals, 9 treballs de fi de grau (TFG) i 8 treballs de fi de màster (TFM).

Amb anterioritat al guardó obtingut per Patricia Marcos, quatre investigadors més de l'IEAMA de la UPV van ser reconeguts per la Càtedra Aquae. El 2017, Patricia Camborero va obtenir el Primer Premi en la categoria TFG. Aquell mateix any, Andrea Momblanch i Martín Ruiz van aconseguir sengles accèssits en Tesi Doctoral i TFM, respectivament. I el 2018, Antonio López va ser premiat també amb un accèssit en la categoria de Tesi Doctoral.

Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7% Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7%
La pobresa infantil a Espanya, a debat en unes jornades organitzades per la Càtedra d'Infància i Adolescència de la UPV, a Torrevella
QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
La UPV, reconeguda com a millor universitat d'Espanya per a estudiar tant Enginyeria Agroalimentària i Forestal com Art i Disseny