Pinyolada per a alimentar al bestiar boví

L'ICTA-UPV lidera un projecte per a revaloritzar aquest subproducte generat en l'extracció de l'oli d'oliva

[ 08/01/2021 ]

Les almàsseres de les comarques de L’Alt i Baix Maestrat i Els Ports generen anualment en l'obtenció de l'oli d'oliva unes deu mil tones de pinyolada, que és la resta de l'oliva que queda després d'extraure el seu oli. Aquest subproducte s'ha destinat tradicionalment a les orujeras, indústria especialitzada en l'obtenció d'oli de pinyolada a partir d'aquests. No obstant això, la seua demanda s'ha reduït considerablement, especialment en l'últim any amb el tancament d'algunes orujeras. Això representa un gran desafiament per a aquestes comarques, ja que durant la campanya de l'oli d'oliva les almàsseres necessiten donar-li eixida diàriament a la pinyolada per a poder funcionar a ple rendiment i processar la quantitat d'oliva necessària.

En aquest context, la Universitat Politècnica de València, a través del seu Institut de Ciència i Tecnologia Animal (ICTA), lidera un projecte l'objectiu del qual és la revaloració de la pinyolada, destinant-la a l'alimentació del bestiar boví extensiu de les comarques del Maestrat i dels Ports (Castelló).

“El projecte està sent dut a terme en un marc pràctic d'economia circular. La pinyolada té un alt potencial nutritiu per a la cabanya bovina de la zona i, a més, la campanya de l'oli coincideix amb l'època de l'any de menors pastures, on el bestiar boví s'estabula i requereix una aportació addicional d'aliment en pesebre. Per tot això, l'ús de la pinyolada en explotacions de boví podria ser d'alt interès per a la sostenibilitat d'aquestes comarques”, destaca Juan José Pascual, coordinador del projecte i investigador de l'Institut de Ciència i Tecnologia Animal (ICTA) de la Universitat Politècnica de València.

El projecte està finançat per la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Clima¿tico i Desenvolupament Rural de la Generalitat Valenciana. En ell participen també l'Institut Valencià d'Investigacions Agràries (IVIA), la Universitat Cardenal Herrera CEU (UCH-CEU) i la Cooperativa Agrícola Sant Marcos de Xert, en representació de les almàsseres de la zona, i compta amb la col·laboració de la Federació de Cooperatives Agroalimentàries de la Comunitat Valenciana (FECOAV).

Una opció rendible per als ramaders de la zona

En el projecte s'estan identificant les barreres tecnicoeconòmic-socials que limiten actualment un major ús de la pinyolada en l'alimentació d'aquests animals, per a tractar de trencar aquestes barreres i trobar una solució global a la seua gestió. A més, s'està duent a terme una caracterització nutricional de la pinyolada d'aquestes comarques i avaluant el seu grau d'aprofitament in vitro. I s'estan desenvolupant alternatives de gestió i conservació per a millorar l'interès del producte per part dels ramaders.

Finalment, per a demostrar el valor afegit de la inclusió d'aquesta pinyolada en bestiar boví de carn extensiu, s'està realitzant una prova pilot demostrativa en l'explotació de boví extensiu Masia de Candeales (Morella), en la qual es pretén demostrar que la seua utilització en l'alimentació del bestiar boví és una opció tècnicament viable i econòmicament rendible per als ramaders de la zona.

“Els subproductes de la indústria agroalimentària tenen un elevat potencial per a l'alimentació animal, podent resoldre molts problemes socials, econòmics i mediambientals de la seua gestió. Només la identificació i eliminació de les barreres tecnicoeconòmic-socials, que actualment limiten la seua major utilització, ens permetran el desenvolupament d'una economia circular en la gestió d'aquests subproductes a la Comunitat Valenciana”, conclou María Cambra, investigadora també de l'Institut de Ciència i Tecnologia Animal de la UPV.

Cancerless Cancerless
Carreteras más seguras Carreteras más seguras
Reintroducción del gallipato Reintroducción del gallipato
Premi de la Ribera Premi de la Ribera