L'AECID selecciona i finançarà dos projectes de la UPV a Amèrica Llatina

El proveïment d'energia a una comunitat hondurenya i la millora de cultius d'arròs amb drons i satèl·lits al Perú

[ 07/01/2021 ]

Els dos projectes presentats per la Universitat Politècnica de València (UPV) a la convocatòria Accions d’Innovació per al Desenvolupament 2020 han sigut seleccionats per l’Agència Espanyola de Cooperació Internacional per al Desenvolupament (AECID).

En concret, es tracta de “Microxarxa intel·ligent híbrida d’energies renovables per a solucionar el trilema aigua-alimentació-energia en una comunitat rural d’Hondures”, liderat pel professor Tomás Gómez Navarro, i “Millora de la gestió de l’aigua en arrossars de productors rurals peruans emprant drons i satèl·lits en el marc del canvi climàtic”, al comandament del docent Luis Ángel Ruiz Fernández; als quals s’han concedit 390.000 i 239.000 euros, respectivament, per a finançar-los.

En el cas de la microxarxa intel·ligent híbrida, el projecte ja va rebre el suport econòmic de l’AECID en la passada edició de la convocatòria.

Una instal·lació híbrida gestionada per prosumidors d'energia a El Santuario (Hondures)

En paraules de Gómez Navarro, el primer dels plans promou “una instal·lació híbrida d'energies renovables, aïllada de la xarxa, que aprofita els recursos locals de forma adaptada a les competències dels beneficiaris de El Santuario (Choluteca, Hondures)”.

Aquesta instal·lació serà gestionada “per una comunitat de prosumidors (productors i, alhora, consumidors) d'energia que actuaran com a cooperants horitzontals de desenvolupament, ajudant la generació de la segona comunitat de prosumidors entorn del segon projecte, que també es durà a terme a Choluteca”.

Seques controlades en Ferreñafe (Perú), durant determinades fases de creixement

Per part seua, Ruiz Fernández explica que el projecte que lidera “pretén implementar una solució innovadora a la comarca peruana de Ferreñafe per a la reducció del consum d'aigua en el cultiu de l'arròs mitjançant seques controlades en determinades fases de creixement”.

“Per a això”, prossegueix, “cal conèixer les necessitats hídriques de la planta, la qual cosa s'aconsegueix mitjançant l'ús de drons equipats amb cambres multiespectrals tèrmiques, a partir de les dades de les quals es calcula l'índex d'estrès hídric del cultiu”.

“A més”, conclou, “es processaran sèries temporals d'imatges de satèl·lit de lliure accés per a detectar anomalies en el cultiu a escala regional. Tot això, realitzat amb un marcat component social, promovent mecanismes d'igualtat de gènere en les comunitats rurals”.Final del formulario

La UPV, l’única institució amb dos projectes aprovats

La resolució de la convocatòria, especialment competitiva, suposa un reconeixement per a la UPV. Cal remarcar que l’entitat actualment dirigida per Francisco Mora és l’única institució que ha rebut finançament per als dos projectes presentats (el màxim que permeten les bases), i els 629.000 euros concedits suposen un 12% del total de fons disponibles (5 milions d’euros).

La convocatòria, gestionada a la UPV pel Centre de Cooperació al Desenvolupament (CCD), finança projectes que impulsen, en països associats, solucions innovadores ja desenvolupades i testades amb èxit a nivell pilot. L’objectiu és aplicar-les i demostrar la possibilitat de replicar-les a major escala tot cercant un impacte positiu de rellevància en les condicions de vida de grups socials desfavorits.

Meta final

La meta final dels projectes –que aborden problemes socials, econòmics, mediambientals i de l’agenda de desenvolupament de forma integrada, amb un enfocament innovador, i anant més enllà de l’àmbit merament tecnològic– és la promoció d’un model de desenvolupament humà sostenible, equitatiu i respectuós amb els drets humans, la igualtat de gènere i el medi ambient, i basat en el coneixement, l’increment de la productivitat, la competitivitat i la cohesió social.

Es tracta, en definitiva, d’una convocatòria alineada amb la consecució dels 17 Objectius de desenvolupament sostenible (ODS) de les Nacions Unides, propòsits pels quals la UPV manté una aposta ferma des del moment que es van definir oficialment.

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
Un any de rècord Un any de rècord
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla