XX Jornada d'Orientació Acadèmica

Dolors Reig, psicòloga social i professora, ha assenyalat a la UPV que "els alumnes ja estan farts de tant Zoom i tanta connexió"

[ 27/11/2020 ]

Dolors Reig, psicòloga social i professora, ha assenyalat que “els alumnes ja estan farts de tant Zoom i tanta connexió, i volen tornar a estar amb els seus amics i tornar a les aules”. Reig ha fet aquestes declaracions en la XX Jornada d'Orientació Acadèmica, organitzada per la Universitat Politècnica de València.

“Toca regular la digitalització, toca humanitzar-la i domesticar-la; que no siga tan salvatge, ni tan exagerada. És el moment de repensar-nos. Moment únic per a repensar-nos com a docents i com a alumnes. Hauríem de personalitzar l'educació. És hora d'atendre les necessitats i les potencialitats de cada alumne”, ha indicat Reig. I ha posat com a exemple la classe inversa, un projecte que la Universitat Politècnica de València (UPV) va posar en marxa fa anys.

A més, Reig ha defensat que, malgrat el que se sol escoltar, “l'actual generació de joves és molt responsable i molt participativa des d'abans de la pandèmia”. Molt responsable, perquè gràcies a ells els seus pares han pogut fer les videotelefonades amb els avis durant el confinament. I molt participativa, perquè des de fa molts anys utilitzen els mitjans socials per a dir si alguna cosa els agrada o no (els m’agrada, o likes, en anglès).

La psicòloga social ha comentat que sobre qualsevol tema és fonamental que els nostres xiquets, xiquetes i adolescents tinguen una bona base, criteri i empatia, “perquè en Internet hi ha molta informació. I si els nostres fills s'eduquen cercant en Internet i es fien dels primers resultats que apareixen en Google, anem malament”.

La Jornada d'Orientació Acadèmica que tradicionalment organitza la UPV tots els anys ha tingut lloc exclusivament per Internet a causa de la pandèmia, tema sobre el qual han tractat les tres conferències.

Orientació en temps de la COVID-19

Un altra de les persones ponents que han participat en la JOA ha sigut Ximo Mas, cap del Servei d'Inclusió Educativa de la Conselleria d'Educació. Mas ha esmentat que “els reptes generals d'aquest curs són l'educació presencial en condicions de seguretat, el benestar emocional, la inclusió de l'alumnat i la reducció de les desigualtats, el rol del docent com a guia, l'adequació del procés d'aprenentatge en entorns virtuals, la formació del professorat, la innovació educativa i la perspectiva social de l'educació”.

Pel que respecta als reptes concrets en l'àmbit de l'orientació per a aquest curs, Mas ha afegit que “se centren a definir les necessitats de l'orientació, el model i l'estructura, establir el perfil professional, incorporar eines TIC i reforçar la formació de professionals de l'orientació”.

En temps de crisi sanitària, unes PAU amb poques novetats

Com és habitual, la Jornada d'Orientació Acadèmica ha inclòs també la ponència impartida pel coordinador de les proves d'accés de la Comunitat Valenciana, Antoni Gil, que ha exposat que “ni les ponderacions, ni les titulacions patiran cap canvi”.

Gil ha explicat que “hi ha quatre protocols/procediments que han canviat una mica: la petició d'excepció del valencià, la revisió de les qualificacions, les reclamacions del batxillerat i, finalment, les peticions d'adaptacions per als exàmens de les PAU, que ara depenen de l'acabada de crear Subcomissió de Suport Educatiu”. La comissió gestora queda en espera de la publicació en el Boletín Oficial del Estado (BOE) de la normativa anual.

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
Un any de rècord Un any de rècord
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla