Mapató humanitària

La UPV i Metges Sense Fronteres organitzen una jornada online per a cartografiar zones de Nigèria i República Centreafricana, on l'ONG realitza campanyes de vacunació

[ 18/11/2020 ]

L'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Geodèsica, Cartogràfica i Topogràfica de la UPV i Metges Sense Fronteres (MSF) s'uneixen per a realitzar una nova mapató en línia en la qual es cartografiaran zones remotes i afectades per desastres naturals en les quals MSF organitza campanyes de vacunació per a evitar que hi haja “Xiquets 0 vacunes”.

“Els mapes són una eina que ajuda a salvar vides. Els nostres equips els utilitzen per a portar assistència humanitària, salut i dignitat a les persones que més ho necessiten: ja siga avaluant l'impacte d'una crisi humanitària, rastrejant una malaltia infecciosa com l'Ebola o implementant una campanya de vacunació de pallola. Però encara existeixen àrees del planeta sense cartografiar, algunes d'aquestes, immerses en crisis humanitàries”, explica Mónica Teruel, logista de Metges Sense Fronteres.

Almenys 170 persones participaran en aquesta edició, en la qual també col·laboren la Universitat de Múrcia, la Universitat de Màlaga i la Universitat del País Basc, i que es realitzarà per Internet, ateses les restriccions per la pandèmia de la COVID-19.

Dimecres, 18 de novembre, a les 17.30 h

Durant dues hores i mitja, cada participant localitzarà i identificarà diferents aspectes (vies, accidents geogràfics, etc.) en la zona a cartografiar amb l'eina OpenStreetMap, un mapamundi creat per una comunitat de cartògrafs que integra dades de milers de llocs web, aplicacions per a mòbils i dispositius de maquinari. L'eina inclou informació sobre carreteres, rutes, senderes i vies ferroviàries, entre molts altres elements, amb una llicència oberta.

En aquesta acció pot participar qualsevol persona de manera voluntària. L'únic requisit per a formar part de la mapató és tenir un ordinador, connexió a Internet i ganes d'ajudar les poblacions que més necessiten l'ajuda humanitària.

“Tot i que el nostre alumnat ja està familiaritzat amb els conceptes cartogràfics mínims que es necessiten i, per tant, la seua corba d'aprenentatge del sistema pot ser una mica més ràpida, les eines i el maneig del sistema de cartografiat és molt senzill”, explica Jesús Palomar, subdirector de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Geodèsica, Cartogràfica i Topogràfica de la UPV.

L'eina, afegeix Jesús Palomar, “consisteix en agafar una fotografia de satèl·lit el més actualitzada possible i cartografiar (“dibuixar”) els diferents elements, com edificis i carreteres, que serviran de base perquè després qualsevol persona d’MSF o d'una altra ONG treballe sobre el terreny”

“Xiquets 0 vacunes” a Nigèria i República Centreafricana

El nombre de xiquets sense vacunar s'ha incrementat des de la crisi de la COVID19. Els protocols de manteniment de distàncies de seguretat i l'accés de les poblacions que s'inclouen en les campanyes de vacunació són més complicats, i el resultat és un augment de la població vulnerable.

La Mapató d’avui se centrarà en cartografiar zones de Nigèria i la República Centreafricana en les quals Metges Sense Fronteres realitza campanyes de vacunació. La Geomàtica, i en concret la Cartografia, juguen un paper vital millorant la planificació, identificant àrees problemàtiques específiques i en l'assignació de recursos. En definitiva, dotant a MSF de solucions més ràpides.

Missing Maps, la Wikipedia dels mapes

Aquesta edició s'emmarca dins de la iniciativa del projecte Missing Maps de realitzar més de 30 jornades intensives de mapatge en 12 països durant la Setmana de la Geografia, que se celebra del 16 al 24 de novembre.

Amb l'objectiu de cartografiar llocs remots que no disposen de mapes detallats de les seues infraestructures ni xarxes de transport, va nàixer Missing Maps, una iniciativa col·laborativa posada en marxa per MSF amb la Creu Roja britànica, la Creu Roja estatunidenca i l'equip humanitari d’OpenStreetMap. Missing Maps aspira a constituir un exemple de voluntariat digital, una espècie de Wikipedia dels mapes.

Des que va sorgir el 2014, 116.000 voluntaris i voluntàries han participat en mapatons a tot el món, i han cartografiat més de 50 milions d'edificis i més d'1 milió de quilòmetres de carreteres.

En les últimes edicions, realitzades als mesos de maig i juny, van aconseguir mapar 14.000 edificis de la República Centreafricana, gràcies a l'ajuda de més de 150 participants.

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC