Atenea 2020

El Congrés Internacional Ateneatorna i centra la seua temàtica en les pràctiques artístiques digitals en moda i roba portable des d'una perspectiva de sostenibilitat mediambiental

[ 17/11/2020 ]

El Congrés Internacional Atenea - dones artistes, tecnòlogues i científiques - torna centrat en les pràctiques artístiques digitals en moda i roba portable des d'una perspectiva de sostenibilitat mediambiental. Segons ha apuntat la directora del projecte i professora de la Universitat Politècnica de València Núria Lloret, “vivim un moment de gran incertesa social i aquesta pandèmia ens ha deixat clar que la sostenibilitat no és una cosa que puguem deixar per al futur, sinó que és un present molt urgent, i un dels sectors menys sostenibles és la moda”. A més, “la moda és en si una expressió artística i pensem que aquesta temàtica aglutinava molt bé temes molt candents”, ha afegit Lloret.

Art, moda i tecnologia sostenible

Així que, per a la tercera edició d'Atenea, s'ha dissenyat un programat centrat en els punts d'intersecció entre l'art i el disseny d'interfícies tèxtils i roba portable amb desenvolupament tecnològic que proposen solucions sostenibles creatives. I s'han triat ponents i convidades “directament relacionades amb la tecnologia i la moda, i que treballen roba portable en les seues obres i hi inclouen la sostenibilitat”, ha detallat la directora de la trobada.

María Castellanos, Maribel Doménech, Carmina Ferri, Kim-Marlene Li, Ilyana Mendoza, Raquel Meyers, KrisOspina, Lucía Peiró, Mónica Rikic… Artistes i professionals, nacionals i internacionals, es donaran cita en la tercera edició del Congrés Internacional Atenea.

Atenea 2020, en línia

No obstant això, i a causa de les circumstàncies actuals derivades de la COVID-19, la direcció del congrés ha hagut de traslladar les seues activitats al format virtual. “Les mesures de control ens obliguen a realitzar les accions programades en línia, però no per això hem pensat en cap moment deixar de celebrar el congrés. De fet, hem mantingut tots els actes, inclosos els tallers. Ja tenim experiència, ja que, durant el confinament, hem dut a terme tallers per al projecte que finança la FECYT i que estem desenvolupant en diferents museus: a l'IVAM, al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona o al Centre Cultural Les Cigarreres d'Alacant. Per a la qual cosa, no hem dubtat a realitzar-los també per a Atenea”, ha assenyalat Lloret.

Cada esdeveniment de la tercera edició del Congrés Internacional Atenea podrà seguir-se a través d'una invitació a la sala Zoom. Amb aquesta finalitat, les persones participants han d'inscriure's, de manera gratuïta.

Per cert que, aquesta nova edició d'Atenea està oberta a tot el públic. “Enguany –ha indicat la directora– hem preferit que siga un congrés obert a tot el públic en general, atès que en fer-se en línia no tenim restriccions d'aforament”.

L'obertura i presentació de la tercera edició del congrés se celebrarà el divendres 27 de novembre, a les 12.00 hores. La primera jornada comptarà amb tallers, xarrades i taules redones. Les activitats continuaran el dissabte 28 de novembre, a les 10.00 hores, i finalitzaran a la vesprada amb una performance en directe.

Trobada única per a la creació de nous espais

Atenea, que va nàixer com un projecte amb projecció internacional, va acabar transformant-se en xarxa de col•laboració per a dones i entre dones de les set arts i de les branques CTEM (Ciència, Tecnologia, Enginyeria i Matemàtiques). Ideat “amb vocació interdisciplinària i funcions artístiques, educatives i socials, s'ha convertit en una aposta per la unió de l'art, la ciència i la tecnologia per a la creació de nous espais creatius des d'una perspectiva feminista”, ha recordat la directora, Nuria Lloret.

Així mateix, Lloret ha subratllat que “Atenea no és només aquest congrés que celebrem”, és “una plataforma de treballen xarxa (networking) que permet interactuar, i que és un altaveu per a projectes i artistes enfocats en les directrius de les arts i de les CTEM”.

Amb el suport de la UPV i Les Naus

La tercera edició del Congrés Internacional Atenea compta de nou amb la col•laboració de la Universitat Politècnica de València i el Centre d'Innovació Les Naus de l'Ajuntament de València. També, amb el suport de la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (FECYT) del Ministeri de Ciència i Innovació.

Cancerless Cancerless
Carreteras más seguras Carreteras más seguras
Reintroducción del gallipato Reintroducción del gallipato
Premi de la Ribera Premi de la Ribera