Estratègia contra la COVID-19

Els investigadors de la UPV Alberto Conejero i Miguel Rebollo formen part del Grup de Treball de Ciències de Dades en la Lluita contra la COVID-19

[ 06/11/2020 ]

Els investigadors de la UPV Alberto Conejero, de l'institut IUMPA, i Miguel Rebollo, de l'institut IVRIA, formen part del Grup de Treball de Ciències de Dades en la Lluita contra la COVID-19, dins de la Comissió per a Presidència de la Generalitat Valenciana sobre Estratègia d'Intel·ligència Artificial i Ciències de Dades contra la COVID-19.

El Grup de Treball, format per una vintena de persones voluntàries, treballa juntament amb la Direcció General d'Anàlisi i Polítiques Públiques de Presidència, i està liderat per Nuria Oliver, comissionada de la Presidència de la Generalitat Valenciana per a l'Estratègia d'Intel·ligència Artificial i Ciència de Dades davant l'epidèmia de COVID-19 i cofundadora de la unitat ELLIS Alacant.

Es tracta d'un equip multidisciplinari que treballa des del mes de març passat analitzant totes aquelles dades públiques que puguen ajudar en la presa de decisions en el context de la pandèmia. La intel·ligència de dades resulta fonamental per a poder analitzar l'efectivitat de les mesures que ja han sigut acordades, com també per a anticipar les que puguen adoptar-se en el futur.

Formen part del grup experts i expertes de la Universitat Jaume I, la Universitat de València, la Universitat Politècnica de València, la Universitat Miguel Hernández, la Universitat d'Alacant, la Universitat CEU Cardenal Herrera, la FISABIO i Microsoft; amb la col·laboració d’ESRI España, Walhalla, l'INE, la Secretaria d'Estat de Societat Digital i Intel·ligència Artificial i les tres empreses més importants de telefonia mòbil del país.

Enquesta ciutadana

L'equip treballa en quatre àrees prioritàries: anàlisi, visualització i modelatge de dades de mobilitat; models epidemiològics; models predictius, i ciència ciutadana en la lluita contra la COVID-19.

“El nostre treball d'anàlisi de la mobilitat en el context de la pandèmia de COVID-19 constitueix un pilot pioner a la Comunitat Valenciana. Vam poder analitzar dades agregades i anònimes extretes a partir de la xarxa de telefonia mòbil i compartides per l'Institut Nacional d'Estadística (INE), corresponents al període des del 16 de març del 2020 fins al 21 de juny del 2020”, explica Miguel Rebollo, membre de l'institut IVRIA de la UPV (en anglès VRAIN, Valencian Research Institute for Artificial Intelligence). A més, “aquesta informació va ser contrastada pel grup amb les prediccions que donaven les dades metapoblacionals de tipus SEIR per a predir l'evolució de la malaltia”, ha afegit.

Actualment, “estem analitzant el comportament dels brots per a poder determinar el control que s'està exercint d'aquests”, explica Alberto Conejero, investigador de l'Institut Universitari de Matemàtica Pura i Aplicada (IUMPA) de la UPV.

L'enquesta COVID-19 Impact Survey, dissenyada en els inicis del confinament per Nuria Oliver, és una de les seues principals línies de treball.

Amb quasi 400.000 respostes a nivell internacional (més de 300.000 a Espanya i 60.000 de la resta dels països), s'ha convertit en una de les majors i més duradores enquestes ciutadanes realitzades a tot el món, amb 31 setmanes fins avui i que continua activa.

“Aquesta informació ens ha permès disposar d'informació de primera mà, que encara amb les limitacions que presenta la seua adquisició ha demostrat ser consistent amb els resultats obtinguts a posteriori a partir de les dades oficials”, afig Nuria Oliver. La metodologia i els resultats inicials van ser publicats en la revista JMIR.

Les dades setmanals de l'enquesta, que és anònima, són analitzades pel Grup de Treball de Ciències de Dades en la Lluita contra la COVID-19 per a estudiar com està evolucionant l'epidèmia; quantes persones estan infectades; com està funcionant el rastreig de contactes; l'impacte econòmic i psicològic de la pandèmia, i l'eficàcia i percepció de la ciutadania respecte a les mesures per a contenir el virus.

300.000 euros de finançament

L'equip de Ciències de Dades en la Lluita contra la COVID-19 ha sigut seleccionat per a obtenir finançament per un import de 300.000 euros en dues iniciatives recents d'ajuda a la investigació.

A través del Fons Supera COVID-19 –promogut per la CRUE, el CSIC i el Banco Santander– la proposta realitzada per l'equip, anomenada CD4COVID, ha sigut una de les propostes seleccionades i ha rebut un finançament de 150.000 euros. La convocatòria ha disposat de 8,5 milions d'euros per a donar suport a projectes de col·laboració que facen front als desafiaments sanitaris i educatius sorgits per la crisi sanitària.

D'altra banda, la Fundació BBVA ha llançat una convocatòria d'ajudes a equips d'investigació científica SARS-CoV-2 i COVID-19. La proposta del Grup de Treball, anomenada IA4COVID192, ha sigut dotada amb 149.037 euros en un procés de selecció molt competitiu al qual es van presentar 150 propostes, de les quals tan sols se’n van seleccionar quatre.

El Grup de Treball de Ciències de Dades en la Lluita contra la COVID-19 ha sigut l'únic grup d'intel·ligència artificial que ha aconseguit finançament en les dues convocatòries.

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC