Connecta't a UPVNET!

Geolocalizant-nos a la UPV, ajudem a evitar aglomeracions i a reduir el risc de contagi de COVID-19

[ 19/06/2020 ]

Evitar que es produïsquen aglomeracions a la Universitat Politècnica de València (UPV) i, d'aquesta manera, reduir el risc de nous contagis de COVID-19, està al nostre abast. Per a fer-ho, n'hi ha prou amb connectar-nos a la xarxa wifi UPVNET cada vegada que accedim a qualsevol dels tres campus.

D'aquesta manera, gràcies a una nova eina de la UPV que genera un mapa de densitat en temps real, podrem planificar els nostres recorreguts i eludir els llocs més concorreguts, facilitant així el compliment de les recomanacions sanitàries de distància social.

Depèn de nosaltres

Com més gent ens geolocalitzem, més gran serà l'efectivitat de l'eina contra una pandèmia que ronda ja, segons xifres oficials, el mig milió de víctimes mortals en el món. Depèn de nosaltres augmentar la seguretat de la comunitat universitària, la de tots i totes. Per això, és especialment important que ens connectem a UPVNET (consulta com connectar el teu telèfon mòbil, tauleta o portàtil i, si tens problemes, repassa les preguntes freqüents o posa't en contacte amb el Centre d'Atenció a l'Usuari a través d'http://gregal.upv.es).

Com més ho fem, major serà la fiabilitat del mapa de densitat, una web de consulta fàcil on apareixen, sobre els edificis i en temps real, punts blaus, grocs i rojos que representen la densitat de persones que hi ha. Clicant sobre cada cercle, les usuàries i usuaris poden veure tots els detalls: en quin lloc exacte s'ha detectat la concentració de persones, el codi de l'edifici i la planta en qüestió. Així, podrem evitar o posposar passar per aquest lloc.

Com funciona la web?

La web utilitza les dades de connexió de dispositius a la xarxa wifi del campus. La geolocalització és possible gràcies a les més de 1.200 antenes wifi instal·lades als edificis. “El mecanisme és senzill”, explica Virginia Vega, vicerectora de Recursos Digitals i Documentació de la UPV, “les antenes wifi del campus proporcionen el posicionament (la latitud, la longitud i l'altitud) dels telèfons mòbils o portàtils connectats a la xarxa d'UPVNET o a Eduroam”.

A partir d'això, afig Vega, “les dades s'emmagatzemen, de forma anònima i segura, gràcies a un sistema d'encriptació, la qual cosa garanteix que la privacitat està protegida enfront de reidentificacions. L'Àrea de Sistemes d'Informació i Comunicacions (ASIC) –servei encarregat d'aplicar les noves tecnologies a la UPV– tradueix aquesta informació i la situa en un mapa dividit en cel·les que s'actualitza cada 10 minuts i que, des de ja, està disponible en la pàgina principal de la UPV”.

Web en obert, en temps real i amb sistema d'avisos

Qualsevol usuària o usuari pot consultar la informació, ja que la web s'ofereix en obert, sense necessitat d'accedir a una intranet o utilitzar una contrasenya. D'aquesta manera, no solament l’estudiantat, el professorat i la resta de personal poden planificar els seus trajectes, sinó també tota persona que acudisca a les instal·lacions del campus.

Cada punt de color representa una àrea de 100 metres quadrats. En blau, significa zona amb poca saturació (entre el 50% i el 80% de la capacitat total); en groc, indica que s'ha assolit, almenys, el 80% de la densitat recomanada, i finalment, en roig, suposa que s'ha arribat a l'aforament màxim permès.

Com a complement a tot això, està previst que la web envie un avís quan una cel·la arribe als nivells groc o roig. En aquests casos, la delegació d'Emergències i el personal de Seguretat de la UPV rebran l’avís pertinent i podran actuar per a ajudar a dispersar la concentració.

Iniciativa de la Càtedra de Gestió d'Intel·ligència Artificial de la UPV

El projecte és una iniciativa de la Càtedra de Gestió d'Intel·ligència Artificial de la UPV que ha comptat amb la col·laboració de diferents unitats de la UPV: l'ASIC, l'Institut Valencià de Recerca en Intel·ligència Artificial (en anglès VRAIN, Valencian Research Institute for Artificial Intelligence), el Servei d'Infraestructures, el Servei Integrat de Prevenció i Salut Laboral i l'Àrea de Comunicació.

En aquest sentit, Vicent Botti –director de l'Institut Valencià de Recerca en Intel·ligència Artificial– apunta que la UPV està capacitada per a desenvolupar projectes potents en aquest camp i que, en els pròxims mesos, es presentaran altres iniciatives més complexes. “La intel·ligència artificial és una tecnologia essencial que pot ajudar a respondre a molts dels enormes desafiaments als quals ens enfrontem. Estem treballant en projectes segurs, fiables, transparents i centrats en l'ésser humà, que seran de gran utilitat amb la nova normalitat”, conclou.

Cancerless Cancerless
Un equipo de la UPV participa en un proyecto europeo para prevenir el cáncer y contribuir a su diagnóstico precoz en personas sin hogar
Carreteras más seguras Carreteras más seguras
Investigadores de la UPV y Metalesa desarrollan nuevas infraestructuras inteligentes para mejorar la seguridad vial