II Concurs UPV en pro del Desenvolupament Humà Sostenible

Ana Herrero Monzón (TFM), i María Clavel i Ana Isabel Moratalla (ex aequo, en TFG), guanyadores dels primers premis

[ 12/06/2020 ]

Ana Herrero Monzón, alumna del Màster Universitari en Enginyeria Tèxtil (MUETEX) de la Universitat Politècnica de València (UPV), és la guanyadora, en la categoria de tesines final de màster (TFM) del II Concurs en pro del Desenvolupament Humà Sostenible UPV.

El seu treball, titulat “Desenvolupament i estudi de diferents tipus de teixits autonetejadors mitjançant l'aplicació de diòxid de titani (TiO2) per impregnació i nanobambolles”, ha sigut premiat amb 1.000 euros de dotació econòmica, a més del propi reconeixement.

Una tecnologia innovadora

Feliç pel guardó, Ana explica que, entre altres tècniques, ha utilitzat “una tecnologia innovadora per a l'aplicació de l'acabat, les nanobambolles. La màquina de nanobambolles necessita menys aigua, menys producte químic i genera zero residus, per la qual cosa es considera una màquina d'aplicació d'acabats ecològica”, afig.

“En la vida útil d'una peça de roba”, prossegueix, “la majoria de C02 es genera per les rentades (95%), i no per la seua producció o transport, com molta gent pot pensar. Això ho vaig poder saber gràcies a una de les assignatures del MUETEX”, recorda.

María Clavel i Ana Isabel Moratalla, guanyadores en la categoria TFG

En l'altra categoria del concurs, la de treballs final de grau (TFG), la UPV ha concedit dos primers premis, dotats amb 500 euros cadascun. Un d'ells ha sigut per a María Clavel Gil, titulada en el Grau en Administració i Direcció d'Empreses de la UPV, pel seu treball “Cap a un desenvolupament sostenible: pla estratègic de màrqueting social per a reduir l'ús de les bosses de plàstic en els campaments de refugiats sahrauís”.

El problema de la gestió de residus, indica Clavel, “suposa una alarma mediambiental i sanitària per als sahrauís”. No en va, allò què li va portar a realitzar aquest projecte va ser “el xoc” que li va produir “veure un paisatge ja de per si mateix desolador, conegut com el desert dins del desert, ple de residus pertot arreu”.

Abans de realitzar el seu TFG, María va sol·licitar una beca del Centre de Cooperació al Desenvolupament (CCD-UPV), la qual cosa li va permetre conèixer la situació de la població nord-africana de primera mà. “La beca em va permetre viure una experiència increïble i corroborar inquietuds. La importància de la sostenibilitat és una cosa sobre la que porte conscienciada molt de temps, i que crec és necessari aplicar en qualsevol sector”, conclou María.

L'altre primer premi en la categoria de TFG ha sigut atorgat a Ana Isabel Moratalla Saiz, titulada en el Grau en Enginyeria Química de la UPV, pel projecte “Disseny d'una planta de potabilització domèstica familiar per a una producció de 75l/dia d'implementació en països en vies de desenvolupament”.

Accèssits per a Paula Soler i María Diana Armero

Al costat dels 3 primers premis, la UPV ha concedit un accèssit per categoria. En el cas dels TFM, aquest ha sigut atorgat a Paula Soler Soler, per “Observatori de desenvolupament sostenible. Seu per al green building council mediterrani”.

En la categoria de TFG, l'accèssit ha recaigut en María Diana Armero, per “Disseny d'un sistema híbrid hidràulic-fotovoltaic per al proveïment energètic de la comunitat rural aïllada de Copalaa (Alta Verapaz, Guatemala), en l'àmbit de la cooperació al desenvolupament”.

65 projectes presentats

L'objectiu del concurs, finançat per la Conselleria de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica de la Generalitat Valenciana, i en la segona edició del qual s'han presentat 29 TFM i 36 TFG, és reconèixer la implicació de la comunitat universitària en els àmbits de la solidaritat, la sostenibilitat i la cooperació al desenvolupament.

En aquest sentit, Rosa Puchades, vicerectora de Responsabilitat Social i Cooperació de la UPV, ha destacat que “la majoria dels treballs han sigut presentats per dones, la qual cosa ens porta a reflexionar sobre si existeix una major preocupació en elles per abordar problemàtiques globals”.

Les alumnes guanyadores, ha afegit, “ho han sigut per demostrar en els seus treballs un elevat compromís amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible i l'Agenda 2030. En tots, han presentat propostes molt interessants i de fàcil aplicació”.

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC