ENDORSE

Robòtica de la UPV, guiada pel CIGEP i l'Institut ai2, per a millorar la logística als hospitals, hotels i centres comercials

[ 11/06/2020 ]

Un equip investigador de la Universitat Politècnica de València (UPV) –pertanyent al Centre d'Investigació en Gestió i Enginyeria de la Producció (CIGEP) del campus d'Alcoi i a l'Institut Universitari d'Automàtica i Informàtica Industrial (ai2)– està treballant en noves solucions admeses per robots per a millorar la logística en edificis com hospitals, centres comercials, oficines o hotels.

Aquest és l'objectiu principal d'ENDORSE, un projecte europeu en el qual participen, juntament amb la UPV, set institucions d'investigació més, l'empresa valenciana Robotnik, i empreses de França, Grècia i Xipre.

Patrons de moviment molt diferents als industrials

L'ús de robots en àmbits logístics industrials està relativament consolidat des de fa anys. Governats per un adequat sistema de gestió, són capaces de moure i manipular materials entre diferents parts d'una planta industrial o un magatzem. No obstant això, la realitat és ben diferent quan els robots actuen en edificis no relacionats amb la indústria, com és el cas d'hospitals, hotels o centres comercials.

“En aquest tipus d'edificis”, explica Raúl Poler, director del CIGEP de la UPV i professor al campus d'Alcoi de la UPV, “trobem característiques que no apareixen normalment en les indústries. Per exemple, en una nau industrial, les rutes per les quals van els treballadors i els robots estan perfectament delimitades i a penes hi ha interferències entre ells. No obstant això, als hospitals, hotels, centres comercials o oficines, la quantitat de persones que hi ha circulant és substancialment major i, normalment, amb uns patrons de moviment molt diferents”.

A més, pot haver-hi mobiliari o altres elements que cada dia canvien de lloc, com per exemple, lliteres als corredors d'un hospital, i això dificulta el desplaçament del robot. A això cal afegir que es tracta d'entorns amb una gran heterogeneïtat tecnològica. En aquest sentit, Eduardo Guzmán, investigador postdoctoral al CIGEP de la UPV, convida a imaginar “un centre comercial, amb desenes de botigues, cadascuna amb sistemes i dispositius de comunicació diferents, que al seu torn interaccionen amb els sistemes que gestionen els robots i els mateixos robots”.

Avançades interfícies humà-robot i un nou sistema de navegació

Reptes d'aquest perfil són els que enfronta ENDORSE. Per a respondre-hi, l'equip del projecte treballa en avançades interfícies humà-robot que permetran resoldre la navegació de robots en entorns altament concorreguts. Al mateix temps, el personal investigador de la UPV treballa en la posada a punt d'un nou sistema de navegació multirobot que, amb la mínima infraestructura de sensors i busos de comunicacions dins de l'edifici, puga localitzar fàcilment robots i estacions d'acoblament, que permeten la planificació de tasques i rutes del conjunt de robots.

A més, ENDORSE facilitarà la integració amb solucions de programari corporatiu, la qual cosa redundarà en un millor funcionament de la logística robotitzada en aquests edificis.

Aportacions concretes del CIGEP i a l'Institut ai2

El CIGEP aporta al projecte un sistema de gestió de flotes de vehicles que permet organitzar el repartiment de medicaments per part d'un o altre robot, així com la planificació de rutes dins dels edificis.

Per part seua, els investigadors de l'Institut ai2 s'encarreguen de gestionar dues parts del projecte. La primera, referida a la navegació dels vehicles. “La idea és que puguen desplaçar-se per l'edifici, un hospital o una residència, sabent com evitar a la gent i reconeixent que l'entorn està canviant”, explica Martín Mellado, investigador de l'ai2 i coordinador del projecte en la UPV.

Mesurament de les constants dels pacients

Al mateix temps, l'equip de l'ai2-UPV està treballant en la integració de sensors sanitaris en els robots, amb l'objectiu que aquests siguen capaços de captar dades mèdiques dels pacients. En aquest sentit, l'investigador Francisco Blanes està col·laborant amb l'empresa parisenca StreamVision, responsable dels sensors, per a desenvolupar un sistema de coordinació entre el sistema de mesurament i el sistema de control del robot.

“El robot”, indica Blanes, “ha d'atendre una planificació per a acudir a les localitzacions dels pacients. I, quan arriba a una habitació, ha de coordinar-se amb el dispositiu de presa de mesures per a saber quin repertori de sensors utilitzar. A continuació, procedeix a enviar informació a un fitxer electrònic del pacient sobre les mesures que ha pres”. Els citats robots portaran incorporats sensors d'electrocardiograma, tensió arterial, temperatura i pulsioximetria.

El projecte, que es troba actualment en el segon any d'execució i conclourà a la fi del 2021, està finançat pel programa RISE-Horizon2020.

Notícies destacades

Cancerless Cancerless
Un equipo de la UPV participa en un proyecto europeo para prevenir el cáncer y contribuir a su diagnóstico precoz en personas sin hogar
Carreteras más seguras Carreteras más seguras