EggPreBreed II

La UPV lidera un projecte internacional per a obtenir noves varietats d'albergínies més resistents a condicions de sequera extrema

[ 02/03/2020 ]

La Universitat Politècnica de València (UPV), a través de l'Institut de Conservació i Millora de l'Agrodiversitat Valenciana (COMAV), lidera EggPreBreed II, un projecte internacional que ajudarà a obtenir noves varietats d'albergínies més resistents a condicions de sequera extrema i a dues de les patologies més greus que afecten aquest cultiu: el fong fusàrium i els nematodes.

Aquests enemics fitopatològics de l'albergínia -una de les 35 espècies cultivades més importants per a la seguretat alimentària mundial, segons l'annex 1 del Tractat Internacional sobre els Recursos Fitogenètics per a l'Alimentació i l'Agricultura (TIRFAA) de l'Organització de les Nacions Unides per a l'Alimentació i l'Agricultura (FAO)- poden arribar a causar pèrdues importants de la collita, i es preveu que la seua incidència vaja en augment com a conseqüència del canvi climàtic.

Noves varietats amb major eficiència en l'ús de l'aigua i millors propietats funcionals

En aquest sentit, el projecte EggPreBreed II contribuirà a disposar de noves varietats d'aquest cultiu, amb millors propietats. Amb aquesta finalitat, l'equip del COMAV de la UPV treballa aquests mesos en nous encreuaments d'albergínies cultivades amb espècies silvestres emparentades com, per exemple, Solanum incanum i Solanum elaeagnifolium, que destaquen per l¿alta resistència a condicions d'escassesa hídrica.

A partir d'aquests encreuaments, EggPreBreed II permetrà obtenir material genètic d'albergínia que, en la major part dels seus caràcters (grandària del fruit, color, composició, etc.), és indistingible d'una albergínia cultivada, però que inclou fragments del genoma de les espècies silvestres que poden conferir propietats de gran valor per al mercat.

"En introduir gens d'aquestes espècies silvestres", afirma Jaime Prohens, director del COMAV de la UPV i investigador principal d'EggPreBreed II, "podem millorar la tolerància a la sequera i obtenir més quilos d'albergínia amb els mateixos litres d'aigua. Però, a més, podem aprofitar també altres característiques d'interès pròpies de les espècies silvestres. Per exemple, l¿alt contingut en compostos fenòlics, de gran valor per a la salut humana. Per això, aquest projecte obri la porta a una nova generació de varietats comercials d'albergínia que poden tenir una major eficiència en l'ús de l'aigua i millors propietats funcionals".

Set anys d'investigació

El projecte agafa el testimoni d'investigacions que l'equip del COMAV de la UPV desenvolupa des del 2013, anys durant els quals han obtingut diferents línies d'introgressió, és a dir, material genètic d'albergínia que inclou un fragment del genoma d'altres espècies donants, en aquest cas, les espècies silvestres.

"L'objectiu ara", destaca Prohens, "és refinar aquests materials, millorar-los per a reduir les característiques desfavorables de les espècies silvestres, com per exemple, la presència d'espines o la major amargor del fruit, i obtenir línies pures resistents a estressos causats pel canvi climàtic, el fusàrium i els nematodes".

"Disposar d'aquest material", afig, "facilitarà a les empreses de llavors la seua utilització i incorporació a programes de millora per a obtenir aquestes noves varietats comercials d'un cultiu tan important, a nivell mundial, com l'albergínia".

Global Crop Diversity Trust

El projecte forma part de la iniciativa global "Adaptant l'agricultura al canvi climàtic: recol·lectant, protegint i preparant les espècies silvestres relacionades", dirigida pel Global Crop Diversity Trust (Crop Trust) i finançada pel Govern de Noruega.

Benjamin Kilian, representant del Crop Trust, assenyala que, en la primera fase d'aquest projecte, "l'equip de la UPV va arribar a encreuar varietats domèstiques d'albergínia amb 15 parents silvestres diferents, un assoliment impressionant. Ens plau donar suport als científics de la UPV en aquesta 2a fase. Estem segurs que els fruits d'aquest esforç ajudaran a adaptar la nostra agricultura al canvi climàtic".

En el projecte EggpreBreed-II participa també la Universitat de Kafrelsheikh (Egipte), encarregada de l'anàlisi de la resistència al fusàrium i els nematodes, i diverses empreses de llavors de Filipines, Egipte, França i Espanya, que provaran la utilitat comercial del material vegetal desenvolupat en el projecte i l'incorporaran als seus programes de millora per al desenvolupament de les noves varietats.

Germinate i banc de germoplasma de la UPV

Totes les dades agronòmiques i genètiques obtingudes en el projecte es pujaran a la plataforma virtual Germinate, que proporciona una interfície estàndard per a les col·leccions de recursos genètics.

Les llavors de les línies d'albergínia derivades de materials silvestres s'emmagatzemaran en el banc de germoplasma de la UPV, i seran accessibles sota els termes i les condicions de l'Acord normalitzat de transferència de materials (ANTM) subscrit dins del marc del sistema multilateral del Tractat Internacional sobre els Recursos Fitogenètics per a l'Alimentació i l'Agricultura.

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
Un any de rècord Un any de rècord
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla