De l'ETSINF a animar els Mínions

Fabio Carmona: "Intente plasmar expressions, gestos i moviments perquè l'espectador empatitze amb ells"

[ 10/02/2020 ]

Es defineix com una mescla entre actor i marionetista. Fabio Carmona Antoñanzas és un enginyer informàtic format a la Universitat Politècnica de València (UPV) que ha fet de la seua passió per l'animació, la seua professió.

Actualment, treballa per a la pel·lícula Minions 2 en Illumination MacGuff, a París. "Si eres fan dels Mínions i vols veure'ls en les seues primeres aventures, amb Gru de xiquet, has d'anar a veure-la", assegura. El contracte de confidencialitat signat li impedeix avançar res més.

"Des d'un pas fins a un parpelleig"

"Aconseguim que els personatges cobren vida fent-los caminar, parlar i expressar sentiments, com si foren éssers reals que senten i pensen", afirma Carmona.

"Cada moviment i cada expressió que veus en la pantalla són així perquè l'animador així les ha fet, en aquell precís moment. Des d'un pas, fins a un parpelleig", afig. Aquest és el seu treball. Ho aconsegueix a través del programa d'ordinador Maya, que manipula una figura en tres dimensions com si fora un maniquí.

"Intente ser el més original possible a través de gestos i detalls"

En el seu treball, molt creatiu, Fabio intenta "plasmar en els personatges expressions, gestos i moviments, de manera que l'espectador crega el que està veient i siga capaç d'empatitzar amb ells".

En aquest sentit, l'enginyer format a la UPV aclareix que, en les pel·lícules, "no ens assignen personatges perquè ens especialitzem en ells durant tota la producció. El normal és treballar en les seqüències ja escrites i preparades per a animar-les, i això suposa animar qualsevol personatge i en qualsevol ordre. Jo intente ser el més original possible a través de gestos i detalls, a fi que la interpretació del personatge que em toque animar siga el més interessant possible per a l'espectador".

Conscient que, gràcies al seu treball, aconsegueix arribar a moltíssimes persones, Fabio sap que pot "fer-los riure, emocionar-se o simplement entretenir-los una estona, cosa que no està gens malament".

Molt agraït a Ramón Mollá, el seu professor d'IMS a la UPV

Fabio Carmona Antoñanzas va arribar a l'animació a través de l'Enginyeria Informàtica. "En les pràctiques de l'assignatura IMS (Imatge Sintètica, especialitat de Multimèdia), vam fer uns exercicis amb Blender (un programari de modelatge, animació i renderització en 3D) que van ser una espècie de revelació per a mi".

Per això, sempre estarà agraït a qui va ser el seu professor, Ramón Mollá, del Departament de Sistemes Informàtics i Computació de la UPV. Després d'aquestes pràctiques, va acabar la carrera i va redirigir la seua carrera professional cap a l'animació.

Premi Goya al primer curt d'animació en què treballa

No va poder començar amb millor peu, perquè el primer curt d'animació en què va treballar, El vendedor de humo, va guanyar un premi Goya. "El vendedor de humo va ser el resultat d'uns sis o set mesos de treballar en el projecte final, que vam fer la promoció del 2011, d'un curs de 3D que vaig fer en una acadèmia valenciana que acabava de començar". El premi el va fer pensar que ho estava "fent bé, i et motiva a continuar, però lamentablement, no va fer que plogueren les ofertes de treball".

Així, després de tres anys treballant a València, es va assabentar, gràcies a un amic, d'una oferta laboral en Illumination MacGuff, una companyia francesa de producció de llargmetratges animats propietat d'Universal Pictures, així és que va enviar el seu currículum i un vídeo amb els millors plànols en què havia fet animació fins al moment.

Envoltat del millor personal animador d'Europa

"L'endemà, em van telefonar per a fer una entrevista per Skype. Quatre mesos després estava a París i animava els Mínions per primera vegada". Allí, a més, està envoltat "dels millors animadors d'Europa. Puc aprendre i millorar cada dia, i he trobat estabilitat fent el que m'agrada".

El treball és molt exigent, però explica que transcorre en un ambient molt agradable. "La gent, en general, és jove, oberta, amb molt de sentit de l'humor, i damunt, ens donen bastant llibertat. És la combinació perfecta per a crear un ambient divertit, potenciar la creativitat i que es note en les nostres animacions".

Disney o Pixar com a objectius

El seu objectiu, en l'àmbit de l'animació, és "aconseguir un nivell prou elevat com per a transmetre, exactament, allò que vull comunicar amb cada personatge, de la forma més precisa possible. Una cosa que no és gens fàcil". Per això, assegura que li agradaria treballar en Disney o Pixar: "No hi ha estudi més gran, ni amb més nivell quant a animació, que aquests dos. Han escrit la història de l'animació i continuen fent-ho any rere any. I, per descomptat, allí trobaràs els més grans d'aquesta professió".

Finalment, Fabio recorda, dels seus anys d'estudiant a la UPV, que l'experiència "va ser immillorable. Em quede amb el grup increïble d'amics amb qui, fins i tot, quedar a estudiar era anar a passar-lo bé i que, encara avui, ens continuem veient. Com si no passara el temps, malgrat la distància. També vaig conèixer un professorat amb passió per la docència, que sap ensenyar i motivar com mai abans ho havia vist. I, a més, vaig descobrir, sense esperar-ho, la meua passió per l'animació". Una passió que, sens dubte, ara gaudim tots.

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
Un any de rècord Un any de rècord
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla