Elegit pel Banc Mundial

Jose Francisco Monserrat, seleccionat com a expert per al desplegament de tecnologia 5G en països en vies de desenvolupament

[ 24/01/2020 ]

Jose Francisco Monserrat, investigador de la Universitat Politècnica de València (UPV), ha sigut seleccionat pel Banc Mundial com a expert per a l'elaboració del seu informe sobre el desplegament de la tecnologia 5G en països en vies de desenvolupament.

Com a conseqüència d'això, el catedràtic de la UPV treballarà amb un equip integrat per deu experts més dels Estats Units i tres de Corea del Sud.

Primera trobada a Washington

Aquesta setmana, Monserrat ha participat, a la seu del Banc Mundial (Washington, Estats Units), en la primera trobada de l'equip que, al llarg dels pròxims tres mesos, elaborarà l'estudi. En aquest, el personal investigador analitzarà el potencial, els reptes i les oportunitats que ofereix la implantació d'aquesta tecnologia en quatre àrees: energia, ciutats intel·ligents, agricultura i transport.

El treball del catedràtic de la UPV se centrarà en l'àrea del transport, parcel·la en la qual, juntament amb el seu equip de l'Institut de Telecomunicacions i Aplicacions Multimèdia (iTEAM-UPV), és una referència internacional. De fet, el mateix iTEAM-UPV va liderar l'últim informe sobre automoció i 5G de la Comissió Europea.

"Va ser precisament arran d'aquest informe", apunta Monserrat, "quan rebem la petició del Banc Mundial per a elaborar un nou estudi per a ells. Amb aquest, vol analitzar fins a quin punt la 5G pot contribuir al benestar i l?impuls dels països en vies de desenvolupament, quin seria el seu impacte, i estimar la inversió necessària per a desplegar aquesta tecnologia".

Cotxe autònom i connectat

En el cas concret de la UPV, i dins de l'àmbit del transport, un dels temes principals de l'estudi és la viabilitat del cotxe autònom i connectat als països en vies de desenvolupament.

En aquest aspecte, el treball de l'equip investigador de l'iTEAM-UPV permetrà conèixer la inversió necessària en infraestructures viàries per a convertir-les en vies 5G, i quin seria el seu benefici, tant en termes econòmics, com per a la salut i el benestar d'aquests països. Així mateix, l'estudi oferirà també al Banc Mundial una planificació temporal per al desplegament d'aquesta tecnologia.

Avantatge mediambiental i de seguretat

Segons explica Monserrat, aquesta tecnologia resultaria clau, per exemple, per a evitar el caos circulatori típic dels països asiàtics. Al seu torn, en termes globals, l'investigador de la UPV destaca el benefici mediambiental de la seua aplicació: "El fet que els cotxes es paren contínuament, ja siga per congestió del trànsit, als semàfors, etcètera, implica directament un consum i una emissió de CO2 altíssims. En el moment que els cotxes siguen autònoms i a les carreteres hi haja major fluïdesa, l'emissió de CO2 serà molt menor, i el consum de petroli, també".

Juntament amb tot això, a més, Monserrat destaca també un altre avantatge: la seguretat. "La conversió a vies 5G permetrà reduir els accidents de trànsit. Només a Europa, més de 25.000 persones moren a l'any en les carreteres europees víctimes d'aquests accidents. La tecnologia 5G farà les carreteres molt més segures", conclou Monserrat.

Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7% Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7%
La pobresa infantil a Espanya, a debat en unes jornades organitzades per la Càtedra d'Infància i Adolescència de la UPV, a Torrevella
QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
La UPV, reconeguda com a millor universitat d'Espanya per a estudiar tant Enginyeria Agroalimentària i Forestal com Art i Disseny