Líder de la Comunitat i de les politècniques nacionals

La UPV, 5a universitat més transparent d'Espanya segons l'última edició de l'informe de la Fundació Compromís i Transparència

[ 03/12/2019 ]

La Universitat Politècnica de València (UPV) és una de les universitats més transparents d'Espanya. En concret, se situa en el cinquè lloc, empatada amb la Corunya, Rei Joan Carles i Vigo, segons l'informe titulat Examen de transparència que publica la Fundació Compromís i Transparència.

En aquest aspecte, cal destacar, a més, que la UPV és la universitat que presenta una major millora respecte al curs anterior. No en va, puja la seua ràtio un 28% i es posiciona com a entitat transparent, categoria composta per aquelles institucions que aconsegueixen complir, almenys, 40 dels 54 indicadors contemplats en aquest examen, dels quals necessàriament dos han de ser els relatius a informació econòmica: estats financers i informe d'auditoria.

La primera de les valencianes i líder de les politècniques españoles

Amb un total de 43 indicadors aprovats, que representen el 80% dels objectius complits, la UPV se situa en el top 10 del total de 75 entitats avaluades: 49 universitats públiques i 26 privades. La institució que dirigeix Francisco Mora és, a més, la primera de les valencianes i de les politècniques espanyoles.

La UPV destaca en la labor de rendir comptes en el que concerneix la informació econòmica, no solament de l'organització, sinó també de les seues entitats dependents. Igualment, aconsegueix una transparència del 100% en les categories de pla estratègic, personal (PAS, PDI i bandes salarials), polítiques i govern (òrgans de govern, reunions i estatuts), alumnes (canals i ajudes) i resultats (investigació, rendiment acadèmic, satisfacció, rànquings, internacionalitat i inserció laboral).

Només el 31% de les públiques i un 11,6% de les privades són transparents

El rànquing defineix transparència voluntària com l'esforç per publicar i difondre la informació rellevant de l'organització, fent-la visible i accessible a tots els grups d'interès de manera completa i actualitzada.

Els resultats d'aquest nou informe mostren un descens significatiu en aquest últim curs en els graus de transparència i les pràctiques de bon govern de les universitats públiques. De fet, únicament el 31% són transparents. Hi ha un segon grup, que inclou al 51% del total, que són translúcides i, finalment, un 18% resulten opaques.

En el grup de les 26 privades, l'escenari és pitjor. Només l'11,6% aconsegueix el nivell de transparència. Referent a això, l'informe destaca que "l'estancament del nivell de transparència que es viu en les universitats privades després de set edicions de l'informe xoca amb l'evolució que han tingut els centres públics".

Per damunt dels països de l'entorn

En opinió de Javier Martín Cavanna, director de l'estudi, "les universitats estan sotmeses a constants escrutinis per part de la societat. Probablement cap institució és tan avaluada, mesurada i examinada com la universitat".

Quant als resultats d'aquesta anàlisi, Martín Cavanna assenyala que "la universitat pública espanyola, no així la privada, ha millorat molt en els últims anys. Per descomptat, les universitats poden i deuen continuar millorant en els seus compromisos amb la transparència, però els estàndards aconseguits es troben per damunt de la majoria dels països del nostre entorn".

Per aqueix motiu, el màxim responsable de l'estudi es planteja incloure, en la pròxima edició d'aquest, una comparativa internacional. En ella, avança que Espanya es posicionaria en un nivell "alt", perquè als països anglosaxons "no fan webs transparents si ningú li ho demana".

Notícies destacades

Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7% Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7%
La pobresa infantil a Espanya, a debat en unes jornades organitzades per la Càtedra d'Infància i Adolescència de la UPV, a Torrevella
QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries