XIX Jornades d'Orientació Acadèmica

La Universitat Politècnica de València reuneix 500 orientadors per a tractar la inclusió educativa

[ 29/11/2019 ]

Un any més, i van 19, la Universitat Politècnica de València (UPV) ha celebrat la seua tradicional Jornada d'Orientació Acadèmica, una reunió que serveix de punt de trobada a orientadors, tutors, professors i directors de centres d'ensenyament secundari de la Comunitat Valenciana. Aquesta edició, el programa ha girat entorn del tema central de la inclusió, un assumpte que ha congregat a més de 500 professionals del sector.

Raquel Andrés, directora general d'Inclusió Educativa, ha sigut l'encarregada d'obrir la Jornada. Nomenada al juliol d'aquest mateix any, Andrés ha volgut traslladar un missatge d'acompanyament per als orientadors i orientadores, que tenen un paper fonamental "en aquest procés de transformar els col·legis perquè siguen més inclusius. Des de l'Administració, volem donar-los tot el nostre suport perquè se senten emparats i que vegen que, al final, som un equip".

La diversitat, un valor positiu que enriqueix l'aprenentatge

Fa poc més d'un any, es va publicar el Decret 104/2018, de 27 de juliol, del Consell, dels principis d'equitat i d'inclusió en el sistema educatiu valencià. El document considera la diversitat com un valor positiu que millora i enriqueix el procés d'aprenentatge, però als centres encara els resulta difícil trobar la manera de passar de la teoria a la pràctica.

En aqueix sentit, Andrés ha volgut insistir que "el fonamental del Decret és que cal creure's el projecte de la inclusió. Cal creure que la inclusió és un dret dels xiquets i xiquetes i, a partir d'ací, els centres educatius han de fer una reflexió d'en quin punt es troben. El següent és arrancar un treball d'equip amb tots els implicats: direcció del centre, famílies, alumnes, agents externs... per a analitzar i prendre decisions sobre el procés d'inclusió. I nosaltres, com a Administració, oferir-los formació i tots els recursos perquè puguen fer-ho".

En concret, la directora general d'Inclusió Educativa ha avançat que està a punt de publicar-se la web d'Inclusió Educativa, amb gran quantitat de material que servirà per a posar en marxa el procés.

Idees i recursos per a aconseguir aules més accesibles

Per a Mabel Villaescusa, directora del CEFIRE d'Educació Inclusiva, la inclusió no és tant un tema de metodologies com de persones. Villaescusa ha insistit que "és més aviat una qüestió de com els que treballem en aqueixos contextos emprem aqueixes metodologies. Els procediments no són inclusius en si mateixos: depenen de l'aplicació que tinguen".

I així, la directora del CEFIRE ha exposat idees i recursos que poden ajudar a aconseguir aules més accessibles: des de disminuir la dependència de la memorització com a eina per a recordar l'après, a utilitzar formats variats (suport visual, auditiu...) o presentar els continguts en un vocabulari que s'aproxime al nivell de comprensió dels estudiants.

Com a tancament, Gerardo Echeita, professor del Departament de Psicologia Evolutiva i de l'Educació de la Universitat Autònoma de Madrid, ha recalcat que "sense canvis en les cultures organitzatives dels centres no pot haver inclusió. L'alumnat amb barreres no és propietat exclusiva dels orientadors. Per contra, ha de ser responsabilitat de tots els docents".

Francisco Mora: "La missió dels orientadors és més important que mai"

Al llarg de la Jornada ha quedat en evidència el paper dels departaments d'orientació com a motor dels centres. En aqueix sentit, el rector de la UPV, Francisco Mora, ha posat en valor el treball que realitzen.

"Els orientadors intenten descobrir les fortaleses dels seus estudiants, tracten de detectar quines són les seues vocacions i quines capacitats s'alineen més amb allò que els atrau. Avui, a més, el ventall d'opcions per a un jove o una jove és molt més complex que fa unes dècades. Per tot això, podem dir que la funció dels orientadors és més important que mai", ha conclòs.

Notícies destacades

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
La UPV demostra la usabilitat dels humans virtuals en el seu camí cap al reconeixement automàtic de símptomes depressius
"L'exili del 39 en el còmic. Vinyetes a la frontera" "L'exili del 39 en el còmic. Vinyetes a la frontera"
Obres gràfiques de creadors com Paco Roca, Manel Granell, Jordi Peidro o Ana Penyas, es converteixen en poderoses eines per a la transmissió de silenciades històries d'exili
Segons l'ONU, l'assetjament sexual en els espais públics és un problema quotidià al qual s'enfronten dones i xiquetes en tots els països del món
Nova edició del CHALLENGE STEAM en la UPV Nova edició del CHALLENGE STEAM en la UPV
La iniciativa pretén acostar a l'alumnat infantil i juvenil a l'apassionant món de la programació, la robòtica, la impressió 3D, etc.
Un any de rècord Un any de rècord
La UPV va ingressar 116 milions d'euros en 2023 gràcies a la seua activitat en I+D+I, la xifra més alta de la seua història
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla
La UPV porta l'electricitat a dos llogarets d'Hondures construint plantes solars fotovoltaiques i capacitant a la població local