5G-Tours

La UPV, a través del seu Institut de Telecomunicacions i Aplicacions Multimèdia, desplegarà innovadors serveis 5G a gran escala a Torí, Atenes i Rennes

[ 27/11/2019 ]

La Universitat Politècnica de València (UPV), a través del seu Institut de Telecomunicacions i Aplicacions Multimèdia (iTEAM), participa en 5G-Tours, un projecte d'investigació europeu que desplegarà serveis innovadors 5G a gran escala en tres ciutats europees -Torí, Atenes i Rennes- amb una qualitat i fiabilitat fins ara no aconseguides.

Transmissió de nous continguts multimèdia immersius a través de 5G a Torí

En cadascuna de les ciutats, el projecte se centra en un àmbit d'actuació diferent. Un d'ells és la transmissió de nous continguts multimèdia immersius a través de la cinquena generació de telefonia mòbil.

L'escenari en aquest cas és Torí, on l'equip de l'iTEAM-UPV treballa juntament amb Ericsson Itàlia, Telecom Itàlia, la televisió pública italiana (RAI), Samsung, Enensys i LiveU, en la distribució de continguts audiovisuals i d'entreteniment que podran gaudir tant els turinesos com els turistes que s'acosten fins a la ciutat italiana.

Entre altres continguts, el projecte 5G-TOURS permetrà, amb les solucions proposades des dels laboratoris de l'iTEAM de la UPV, la distribució a través de la xarxa 5G de la televisió del futur i la distribució massiva de continguts multimèdia i altres serveis interactius, com a materials didàctics immersius amb realitat augmentada i realitat virtual per a tots els visitants del museu Palazzo Madama.

Un altre dels escenaris permetrà gaudir de la "primera orquestra itinerant 5G", en una prova pilot que fusionarà música i producció distribuïda de continguts amb la nova generació de comunicacions mòbils als carrers de Torí.

"La 5G permetrà gaudir de continguts que avui dia són impossibles de distribuir"

David Gómez Barquero, investigador de l'iTEAM i responsable del projecte en la UPV, explica que "l'arribada de la cinquena generació de xarxes mòbils obri un món de possibilitats per a la transmissió de continguts multimèdia, en molt diversos formats, millorant la capacitat, qualitat i latència dels serveis de TV".

"La 5G permetrà gaudir de continguts que avui dia són impossibles de distribuir amb les xarxes 4G", afig, "obri una nova experiència d'usuari, però també, una nova finestra a la producció de continguts online; en tots dos casos, amb una màxima comuna: alta qualitat i fiabilitat del servei".

En aquest aspecte, una de les claus està en la transmissió punt multipunt, que és la que fa possible transmetre amb la major qualitat i eficiència possible el mateix contingut a molts usuaris simultàniament, àrea en la qual l'iTEAM-UPV és un reconegut centre d'investigació de referència a nivell internacional. El projecte, liderat per Ericsson Itàlia, va arrancar el passat 1 de juny i conclourà al maig de 2022.

En dos dels tres grans projectes

5G-Tours, 5G-Xcast i 5G-Mitjana són els tres grans projectes sobre 5G i televisió a Europa, i en dos d'ells participa la UPV. No en va, l'iTEAM de la UPV, a més de participar en 5G-Tours, lidera el projecte 5G-Xcast.

En aquest últim cas, la UPV ha coordinat el disseny d'una innovadora arquitectura de xarxa 5G per a facilitar la distribució a gran escala d'aqueixos nous continguts audiovisuals d'ultra alta definició i altres serveis interactius com a realitat augmentada, realitat virtual i continguts 360°.

"Van ser precisament la nostra participació en aquest projecte i els bons resultats obtinguts els que ens van obrir les portes a participar en el projecte 5G-Tours, avantsala de la implantació a gran escala de la tecnologia 5G", destaca Gómez-Barquero.

A més, la UPV manté, des del mes de juny passat, una estreta col·laboració amb Radiotelevisió Espanyola (RTVE). En el marc de l'esdeveniment Global 5G, totes dues institucions van fer possible el primer directe per a televisió utilitzant exclusivament tecnologia 5G a Espanya. Va ser, a més, la primera retransmissió a tot el món duta a terme amb una xarxa 5G nadiua/pura (en anglès, stand-alone SA).

De tot això es va parlar la setmana passada en una jornada celebrada en la Reial Acadèmia d'Enginyeria (RAI), organitzada conjuntament per RTVE i l'Institut d'Investigació iTEAM de la UPV.

"La nostra participació en els projectes europeus, liderant un d'ells, així com la col·laboració amb RTVE, constaten l'excel·lència internacional de l'iTEAM-UPV en temes de 5G i TV, que es demostra també amb els egressats de la UPV i antics investigadors de l'iTEAM que estan treballant en centres com la BBC R&D (Regne Unit) o l'Institut d'Investigació sobre Radiodifusió d'Alemanya (IRT, per la sigla en alemany). En l'actualitat, fins i tot un enginyer del laboratori d'I+D de l'operador de televisió públic japonès NHK està fent el doctorat a la UPV", conclou Gómez Barquero.

Cancerless Cancerless
Carreteras más seguras Carreteras más seguras
Reintroducción del gallipato Reintroducción del gallipato
Premi de la Ribera Premi de la Ribera