Raúl Compés

L'OIV premia el professor de l'ETSEAMN-UPV per la seua obra "El sector vitivinícola frente al desafío del cambio climático"

[ 26/11/2019 ]

El llibre El sector vitivinícola frente al desafío del cambio climático, coordinat pels professors Raúl Compés, de la Universitat Politècnica de València (UPV), i Vicente Sotés, de la Universitat Politècnica de Madrid (UPM), i editat per Cajamar Caixa Rural, ha sigut guardonat per l'Organització Internacional de la Vinya i el Vi (OIV), en la categoria de Vitivinicultura sostenible.

Es tracta del segon reconeixement que rep el professor Compés de mans de l'OIV, després que, en 2015, fora també guardonat per La economía del vino en España y en el mundo. Els premis concedits pel jurat dels premis de l'OIV cada any són una referència i un reconeixement internacional en el món del vi.

30 experts internacionals

El sector vitivinícola frente al desafío del cambio climático. Estrategias públicas y privadas de mitigación y adaptación en el mediterráneo consta de 16 capítols i, en la seua redacció, han participat 30 experts internacionals que analitzen en profunditat els grans reptes de la producció de vi per a les pròximes dècades.

El llibre s'endinsa en les quatre dimensions del desafiament del canvi climàtic per al sector vitivinícola: les interaccions entre vi i clima, els impactes sobre el sector i les estratègies, públiques i privades, tant de mitigació com d'adaptació.

Resposta col·lectiva enfront dels reptes actuals del sector

Segons afirma Compés, el sector ha de fer front als riscos de deslocalització de la vinya, de pèrdua de tipicitat dels vins i de viabilitat del cultiu a les zones més vulnerables, algunes de les quals estan al Mediterrani.

Per a això, el professor de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Agronòmica i del Medi Natural (ETSEAMN-UPV) i investigador del Grup d'Economia Internacional i Desenvolupament de la UPV, afirma que és necessària una resposta col·lectiva en la qual col·laboren tots els actors implicats.

"Només així serà possible posar al punt, dissenyar i implementar mesures de mitigació i, sobretot, adaptació, eficaces i útils per als productors", assegura Compés, que afegeix que, en particular, "cal assenyalar les oportunitats de millora en els àmbits de pràctiques i tècniques enològiques, gestió de la vinya, viticultura de precisió, lluita contra plagues i malalties, noves varietats i disseny de plantacions. També és necessari revisar les polítiques, ja que és possible utilitzar les ajudes públiques que rep el sector per a incentivar més eficaçment l'adopció de mesures d'adaptació".

L'OIV, composta per 46 estats

L'OIV és un organisme intergovernamental de caràcter científic i tècnic, posseïdor d'una competència reconeguda en els sectors de la vinya, el vi, les begudes a base de vi, els raïms de taula, les panses i altres productes derivats de la vinya.

Composta per 46 estats membres -tot ells productors de raïm i vi-, entre les seues atribucions destaca contribuir a l'harmonització internacional de les pràctiques i normes existents i, quan calga, a l'elaboració de noves normes globals a fi de millorar les condicions d'elaboració i comercialització dels productes vitivinícoles, tenint en compte, també, els interessos dels consumidors.

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
Un any de rècord Un any de rècord
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla