Investida doctora 'honoris causa'

Anne Margulies: "Hem avançat, però la tecnologia encara no ha transformat l'educació"

[ 21/11/2019 ]

La Universitat Politècnica de València (UPV) ha investit aquest migdia com a doctora honoris causa a la vicepresidenta de la Harvard University, Anne Margulies. El nomenament, aprovat per part del Consell de Govern el passat 9 de juliol, va partir d'una proposta de l'Institut Valencià d'Investigació en Intel·ligència Artificial (vrAIn) i l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Informàtica de la UPV.

La carrera de Margulies va començar en els anys 90 en l'Àrea de Sistemes i Màrqueting de l'empresa AT&T. En aquells dies, la informàtica i les telecomunicacions eren professions majoritàriament masculines.

"En moltes, moltes reunions", recorda l'homenatjada, "jo vaig ser l'única dona present i, sincerament, va resultar difícil. Ara estem millorant, però aquest continua sent un món d'homes. Podria parlar durant hores de la bretxa de gènere però, en definitiva, el meu missatge per a les joves és: 'pots fer-ho, confia en el teu potencial i llança't'. A més, hem d'ajudar-nos entre nosaltres".

Les tres premisses de Margulies

Pionera en la digitalització de la formació, Margulies va desembarcar al Massachusetts Institute of Technology (MIT) a principis de segle i va fundar, en 2003, l'Open Course Ware, una iniciativa creada amb el propòsit de publicar els materials d'ensenyament de forma oberta i gratuïta a través d'Internet. Va ser una idea aclamada internacionalment que avui continua vigent sota la forma dels MOOC.

Amb tot, Margulies creu la vertadera revolució encara no s'ha completat: "La tecnologia encara no ha transformat l'educació. Hem avançat molt, però la metamorfosi no arribarà fins que no es complisquen tres premisses: la primera, que tothom tinga accés a educació de qualitat al llarg de la seua vida; la segona, que cada estudiant puga aprendre de la forma que li siga més fàcil; i la tercera, que aprendre transcendisca els límits acadèmics i trenque les fronteres entre les diferents matèries".

"La tecnologia no substituirà a la universitat, però sí que pot ajudar a optimitzar-la"

I què passarà quan tot això ocórrega?, desapareixeran les universitats? En opinió de Margulies, les institucions d'ensenyament superior no s'extingiran: "A les persones ens agrada ajuntar-nos, reunir-nos per a fer coses en grup. La tecnologia no substituirà a la universitat, però sí que pot ajudar a optimitzar-la. Les lliçons magistrals per a grans auditoris seran una excepció. Anirem a grups més xicotets i a classes més interactives. Una mica com són les flipped classroom (classes inverses), en les quals l'alumne aprèn la teoria a casa amb l'ajuda de vídeos, i el temps de l'aula s'utilitza per a fer pràctiques, treball en equip i altres dinàmiques més col·laboratives".

Francisco Mora: "Els campus hauran de reinventar-se"

Al fil d'aquesta afirmació, el rector de la UPV, Francisco Mora, ha explicat que és important estar preparat per al canvi que s'aveïna: "Els campus físics continuaran sent rellevants, però les universitats exerciran un altre paper. La formació serà molt més interactiva. Els estudiants vindran a desenvolupar projectes d'innovació, emprenedoria, cultura, esport... Els campus hauran de reinventar-se".

Per a Mora, són molts els reptes que la universitat té per davant i, per a aconseguir-los, ha de comptar amb unes condicions estables de finançament: "L'anàlisi sobre finançament de la ciència a Espanya i del sistema universitari espanyol revela una reculada que ens allunya, que ens impedeix ser competitius, i que ens condemna a una bretxa científica tremendament negativa per al nostre futur".

L'acte s'ha tancat amb la investidura de 50 nous doctores i doctors per la UPV.

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
Un any de rècord Un any de rècord
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla