Gestió del trànsit

Personal investigador de la UPV i la Universitat Paul Sabatier-Tolosa III (França) idea un nou sistema que facilitarà la circulació en àrees urbanes

[ 15/10/2019 ]

Un equip investigador de la Universitat Politècnica de València (UPV) i la Universitat Paul Sabatier-Tolosa III (França) ha desenvolupat un sistema capaç de gestionar el trànsit d'una ciutat que ajudarà, en un futur, a evitar embossos, i a més, a reduir els temps de circulació dels vehicles i els nivells de contaminació.

Ideat per a cotxes autònoms, el sistema inclou un servei proveïdor de rutes capaç de preveure l'estat de congestió present i futur a la ciutat, i té en compte aquesta informació a l'hora de seleccionar noves rutes. El treball ha sigut publicat en la revista Electronics.

La responsabilitat d'indicar les rutes, per a les autoritats municipals

A diferència dels sistemes actuals, que poden suggerir rutes alternatives atesa la congestió en un instant concret, l'ideat des del Grup de Xarxes de Computadors del Departament d'Informàtica de Sistemes i Computadors (DISCA-UPV) permet conèixer la congestió actual i la futura en una àrea metropolitana completa, i controlar tot el trànsit amb vista a minimitzar o eliminar completament la congestió.

A més, inclou opcions de selecció de diferents criteris -mediambientals, situacions atípiques, accidents, etc.- per a recomanar les rutes de manera dinàmica.

Carlos Tavares Calafate, investigador del Grup de Xarxes de Computadors-DISCA de la UPV i coordinador del treball, indica que la proposta "facilita que les autoritats puguen restringir o eliminar el trànsit en una zona determinada i durant el període que estimen oportú. Per exemple, disminuir el trànsit prop d'escoles en horari d'entrada/eixida, o en zones per on circulen ambulàncies o s'haja produït un accident, etc.".

El sistema ideat pel personal investigador de la UPV estableix un nou paradigma per a la gestió futura del trànsit urbà, en el qual l'accés a una àrea metropolitana requereix d'una negociació entre els vehicles i les autoritats. "Són les autoritats les responsables d'indicar-li quina ruta ha de seguir per a arribar a la seua destinació", explica Tavares Calafate.

2n Premi en la VI Setmana Europea de la Mobilitat Sostenible de la CV

En el desenvolupament del sistema han participat també Juan Carlos Cano i Pietro Manzoni, tots dos pertanyents també al Grup de Xarxes de Computadors-DISCA de la UPV; David Soler, de l'Institut Universitari de Matemàtica Multidisciplinària (IMM) de la UPV, i Jorge Luis Zambrano Martínez, alumne de doctorat en la tesi del qual -guardonada amb el 2n premi en la VI edició dels Premis de la Setmana Europea de la Mobilitat Sostenible de la Comunitat Valenciana- s'emmarca l'estudi.

"Aquest treball", conclou Tavares, "té aplicabilitat a escala mundial, ja que es pot adaptar a qualsevol gran ciutat. Els beneficis que aportaria van des d'una reducció dels temps dels trajectes, el consum de combustible i la contaminació a les ciutats, fins al control central del trànsit, indicant el tipus de vehicle que pot circular o no per zones especialment contaminades".

Cancerless Cancerless
Carreteras más seguras Carreteras más seguras
Reintroducción del gallipato Reintroducción del gallipato
Premi de la Ribera Premi de la Ribera