150.000 € del Consell Europeu d'Investigació

José Capmany obté una ajuda que permetrà a la UPV llançar una empres derivada per a comercialitzar xips fotònics programables

[ 27/09/2019 ]

El Consell Europeu d'Investigació (ERC n'és la sigla en anglès) ha concedit una ajuda PoC (sigla anglesa de prova de concepte) a José Capmany, investigador de la Universitat Politècnica de València (UPV).

Amb aquestes subvencions, dotades cadascuna amb 150.000 euros, el Consell Europeu d'Investigació cerca potenciar la transferència al mercat dels resultats obtinguts en projectes de l'ERC d'excel·lència científica.

En el cas del professor Capmany, el 2016 va rebre un ERC Advanced Grant per al disseny, la fabricació i la caracterització d'un xip fotònic, universal i multifuncional. Gràcies a aquesta nova ajuda, Capmany, juntament amb el seu equip del Photonics Research Labs (iTEAM), durà a terme el projecte Field Programmable Photonic Arrays (FPPA), l'objectiu principal del qual és el desenvolupament tecnològic d'una matriu fotònica integrada de portes programables, que ha sigut patentada per la UPV.

Creació d'una nova empresa derivada

Un altre dels objectius del projecte és la posada en marxa d'una nova empresa derivada de la UPV, l'activitat de la qual se centrarà en el desenvolupament i la comercialització d'aquests nous dispositius fotònics programables. Aquests són de propòsit general i podran utilitzar-se, per exemple, tant en comunicacions digitals com 5G, sensors, internet de les coses, intel·ligència artificial i sistemes d'informació quàntica, entre altres aplicacions.

"El dispositiu FPPA", destaca Capmany, "comparteix aspectes similars a les FPGA que s'empren en electrònica, encara que també es diferencia d'aquestes en aspectes significatius. Les FPGA suposen més d'un 50% del mercat mundial de dispositius electrònics complexos, i el nostre objectiu és que les FPPA tinguen un recorregut i una quota de mercat similar, en paral·lel amb el desenvolupament de la fotònica integrada. En ser un dispositiu programable i molt versàtil, pot emprar-se quasi en qualsevol camp d'aplicació, no solament en els sistemes que combinen ràdio i òptica".

Del Photonics Research Labs (iTEAM), al mercat

L'ERC, creat per la Unió Europea el 2007, és la principal organització de finançament europeu per a la investigació de frontera. Cada any, selecciona i finança investigadores i investigadors d'excel·lència per a executar projectes a Europa, i amb el programa de beques de prova de concepte contribueix a acostar al mercat els resultats dels seus projectes.

El finançament pot emprar-se per a explorar noves oportunitats de negoci, preparar la sol·licitud d'una patent sobre els resultats del projecte de l'ERC o posar en marxa noves empreses, entre altres opcions.

"Aquesta subvenció", conclou Capmany, "permetrà validar el treball, pioner en matrius fotòniques programables, que estem desenvolupant en el Photonics Research Labs (iTEAM) des del 2016, i facilitarà la seua arribada al mercat, en aquest cas a través d'una nova empresa derivada l'activitat de la qual començarà en els pròxims mesos".

El nou projecte Field Programmable Photonic Arrays (FPPA) començarà el pròxim mes d'octubre i tindrà una duració d'any i mig.

Cancerless Cancerless
Carreteras más seguras Carreteras más seguras
Reintroducción del gallipato Reintroducción del gallipato
Premi de la Ribera Premi de la Ribera