Keeping It Modern

Un equip liderat per la UPV rep 170.000 € de la Fundació Getty per a tractar, renovar i reobrir el Paranimf de la Universitat Laboral de Xest

[ 01/08/2019 ]

Un equip de professionals dirigit per Carmen Jordá Such, catedràtica del Departament de Composició Arquitectònica de la Universitat Politècnica de València (UPV), ha rebut 170.000 euros per a dur a terme un projecte de conservació, renovació de funcions i conscienciació del valor cultural del Paranimf de la Universitat Laboral de Xest (València).

Darrere d'aquesta ajuda està la Fundació Getty, organització que enguany ha concedit més d'1,6 milions de dòlars per a la conservació de béns culturals a través del seu programa Keeping It Modern, una iniciativa que se centra, cada any, en la conservació de construccions significatives de l'arquitectura del segle XX. Les deu d'aquesta edició s'estenen per quatre continents i arriben, per primera vegada, a Espanya, l'Argentina, Bulgària, Lituània, Moçambic i Uganda.

La majoria dels projectes subvencionats comparteixen un objectiu comú, la reutilització adaptativa, una qüestió de creixent importància a mesura que els edificis envelleixen i la seua estructura original necessita ser modificada.

Enguany, els subsidis inclouen des del citat Paranimf de la Universitat Laboral de Xest fins a una estació de tren moçambiquesa, passant per un monument de l'era soviètica.

Un símbol reconegut pel Ministeri de Cultura

Ideada per l'arquitecte Fernando Moreno Barberá el 1969, la Universitat Laboral de Xest va ser una de les seus de la institució educativa, de caràcter nacional, destinada a la formació de fills de treballadors durant el règim franquista. El disseny del campus, construït en un vessant i adaptat a les característiques del seu entorn, compta amb aules, estudis d'art, instal·lacions esportives i dormitoris.

El Paranimf, actualment tancat per mesures de seguretat, és un símbol arquitectònic la rellevància del qual ha sigut reconeguda pel Ministeri de Cultura.

Pla de conservació de la UPV

Amb la finalitat d'aconseguir-ne la reobertura pública, l'equip liderat per Carmen Jordá ja s'ha posat a la feina amb els estudis preliminars, que abastaran des de proves acústiques fins a controls d'energia i sostenibilitat.

Aquest pla de conservació ajudarà les persones responsables a identificar i protegir els elements originals de la construcció, com també a complir els requisits legals necessaris per a la nova posada en marxa -amb una funció renovada- d'aquesta estructura emblemàtica.

64 projectes internacionals finançats des del 2014

Des de la seua creació el 2014 per a complementar la Iniciativa de Conservació de l'Arquitectura Moderna (CMAI) de l'Institut de Conservació de Getty, Keeping It Modern ha donat suport, inclosos els deu de la present edició, a un total de 64 projectes internacionals, i ha creat una xarxa de professionals involucrats en la conservació de l'arquitectura moderna a tot el món.

"Les subvencions de Keeping It Modern estan tenint un impacte col·lectiu", afirma Joan Weinstein, director de la Fundació Getty, "i les persones responsables dels edificis estan adoptant, cada vegada més, la planificació integral com una estratègia a llarg termini. Els nostres beneficiaris estan treballant, obtenint resultats fantàstics i compartint les seues troballes per a augmentar el nivell de conservació arquitectònica a tot el món", afig.

Informes tècnics complets accessibles en línia

Així mateix, la Fundació afig informes tècnics complets a la seua Biblioteca d'Informes Keeping It Modern. Aquests documents es troben accessibles en línia, i de manera gratuïta, tant per a professionals del camp com per a qualsevol persona interessada en la conservació del patrimoni cultural. Actualment, la plataforma conté 25 informes, entre els quals figuren noves incorporacions, com el Museu d'Art de Sao Paulo (el Brasil) i la Casa Rietveld Schröder (Països Baixos).

Referent a això, Antoine Wilmering, oficial principal de programes de la Fundació Getty, indica que la biblioteca d'informes de Keeping It Modern "continua creixent a mesura que els beneficiaris comparteixen els resultats dels seus estudis i les recomanacions de conservació amb professionals i el públic. Aquests informes són, al seu torn, valuosos plans de treball per a les persones responsables d'altres construccions modernes que s'enfronten a desafiaments de manteniment i conservació", conclou.

Cancerless Cancerless
Carreteras más seguras Carreteras más seguras
Reintroducción del gallipato Reintroducción del gallipato
Premi de la Ribera Premi de la Ribera