Especial Hyperloop - Dia 4

Passada la calma, arriba una primerenca sorpresa a Hyperloop Pod Competition amb un equip candidat per a la final del diumenge

[ 18/07/2019 ]

En el recinte de SpaceX es respira un gran ambient. La cordialitat entre les persones és palesa i no hi ha dia en què alguns membres dels diferents conjunts no es passegen per les carpes d'altres competidors per a xarrar sobre els prototips, compartir impressions o simplement recordar edicions anteriors.

L'anglès és l'idioma oficial de la competició, per descomptat, però és cridaner observar també la rellevància de l'espanyol com a segon idioma de l'esdeveniment. Igual que succeeix en l'àrea metropolitana de Los Angeles, on hi ha prop de quatre milions de persones -un 39% de la població- que utilitza l'idioma, en uns quants dels equips i fins i tot en l'organització hi ha persones hispanoparlants que s'acosten a saludar amablement els xics i xiques de Hyperloop UPV amb un "hola".

El sentiment de grup i la convivència de l'alumnat UPV tampoc es ressenten. Tothom continua treballant braç a braç i cadascú aporta el seu granet d'arena. "Els perfils menys tècnics, que treballen tot l'any però que aquests dies no participen tant en la competició, s'encarreguen de tota l'organització i de cuidar-nos als altres. Són essencials també", assenyalen.

Dos grups clars

La competició es troba prop del seu punt intermedi i les diferències entre els equips comencen a ser patents. El desenvolupament de les proves ha provocat que dos grups clars hagen aparegut. D'una banda, els europeus, que solen ocupar les cinc primeres posicions en la classificació malgrat els constants canvis en aquesta. De l'altra, la resta.

Els participants del vell continent, entre els quals destaquen Delft Hyperloop, EPFLoop, Swissloop, TUM Hyperloop i el mateix Hyperloop UPV són els que estan superant millor les avaluacions fins al moment. A més, comparteixen tecnologies utilitzades, formes dels prototips, mesures adoptades... com si l'origen europeu dotara també d'una visió comuna.

Els altres contendents internacionals pateixen situacions molt més dispars. Des d'algun que encara no ha assemblat completament el prototip fins a un altre que implementa tecnologies tan originals com la levitació per aire -la mateixa que s'empra en les minitaules d'hoquei dels recreatius-, però que cap altra formació ha emprat.

Aquesta edició, de fet, es caracteritza per la utilització de solucions bastant innovadores. Frens magnètics o tancs d'aire comprimit com a sistema de propulsió, simulant una espècie de coet, són algunes d'aquestes. Els equips europeus, al contrari, han sigut més conservadors enguany i coincideixen a optimitzar al màxim tecnologies ja provades per a aconseguir els components més compactes i eficients possibles.

Les comparacions, a vegades, són odioses

El contrast entre pressupostos i eines disponibles per part dels diferents participants és notori. A diferència dels membres de Hyperloop UPV, allotjats en un parell de cases de lloguer que fan la funció d'allotjament i taller de treball alhora, altres conjunts s'allotgen en hotels i fins i tot alguns disposen d'un hangar addicional com a centre d'operacions.

Alguns equips també disposen d'equipament avançat i màquines que permeten fer treballs ràpidament, com la soldadura automàtica de determinades plaques en un parell d'hores. En el cas de Turian, aquest procés de soldadura es va realitzar manualment durant quasi 10 hores de treball, en un exercici que pot considerar-se artesania.

Tot això no sembla suposar un obstacle per a Hyperloop UPV. "Tenir l'hangar a certa distància del teu allotjament fa que perdes temps", apunten des de la formació. Always look at the bright side of life, està clar. A més, les habilitats tècniques demostrades i haver participat en totes les edicions passades, desperten la simpatia i admiració de la resta de participants. En certa manera, l'equip valencià ha fet ja història en aquesta competició.

La sorpresa arriba al final del dia

El dimecres comença complicat per a Hyperloop UPV. El prototip, que hauria d'haver eixit a les 8 del matí, es troba encara a l'Airbnb a mitjan matí. S'ha decidit, després d'una nit intensa, continuar treballant tot el dia a la casa-taller, no perdre ni un minut en desplaçaments i apostar per un dijous intens en el qual intentar superar moltes proves.

Federico Lluesma, director tècnic, sí que s'ha desplaçat al recinte de la competició durant el matí i part de la vesprada i, juntament amb els altres companys, ha aconseguit superar ja la totalitat dels procediments. Tot es presenta de cara per a anar a totes el dijous.

Sobre les 16 hores, no obstant això, arriba la sorpresa a l'aparcament de SpaceX. El Swissloop, un dels dos equips suïssos, ha superat ja nou de les avaluacions i es dirigeix a realitzar la dècima. Molt s'hauria de torçar tot perquè no siga finalment un dels tres grans finalistes que accediran a l'últim test en el tub de buit el diumenge.

Els dos participants alpins estaven realitzant una actuació excel·lent, però la celeritat amb la qual un d'aquests ha arribat a aquesta fase ha sorprès organitzadors i contendents. La Hyperloop Pod Competition accelera. La taula de classificació amb les proves superades canvia cada minut. Demà pot ser clau per a Hyperloop UPV i tot està preparat.

Hyperloop Pod Competition 2019, dia a dia

- Especial Hyperloop UPV 2019 - Dia 0

- Especial Hyperloop UPV 2019 - Dia 1

- Especial Hyperloop UPV 2019 - Dia 2