Solar Decathlon Europe 2019

Comença la competició en Szentendre (Hongria) per a Azalea UPV i la seua barraca valenciana sostenible. 32 estudiants UPV, contra altres 25 universitats

[ 27/06/2019 ]

El Solar Decathlon Europe 2019 (SDE 2019) ja està en marxa. Aquest matí, després de la cerimònia d'obertura celebrada ahir dimecres, els 10 equips finalistes, entre els quals es troba Azalea UPV, han començat la fase de construcció, primera etapa de la competició internacional universitària que té per objecte el disseny i la edificació d'habitatges que consumisquen la menor quantitat de recursos naturals i produïsquen el mínim possible de residus durant el seu cicle de vida.

En total, són 32 estudiants de la Universitat Politècnica de València (UPV) els desplaçats a Szentendre (Hongria) al costat de José Luis Alapont, doctor en Arquitectura per la UPV que tutoritza a un grup que competirà per un guardó el guanyador del qual es coneixerà el pròxim 28 de juliol.

26 universitats i 8 països representats

El certamen, de caràcter bianual, reuneix en aquesta fase final a 10 equips, alguns d'ells - Habitor2030 Team (França), Over4 Team (Romania), KMUTT Team (Tailàndia) i SOMEshine Project (Hongria/Algèria)- integrats per diverses universitats. Uns altres, com a Azalea UPV o, per exemple, el MOR Project de la TU de Delft (Països Baixos), representen a una única universitat.

La Universitat de Sevilla (Aura 3.1 project) i la Politècnica de Catalunya (TO Team) són les altres dues institucions espanyoles presents. Koeb Team (Hongria) i The MOBBLE Project (Bèlgica) completen el llistat de finalistes.

La barraca valenciana sostenible, proveïda únicament per energia solar

Tots ells s'han posat ja aquest matí en marxa. Així, l'equip d'Azalea UPV, que ha hagut d'esperar fins a última hora l'arribada d'un camió amb material que havia d'estar present abans de l'inici de la competició, ha començat amb tota la il·lusió la construcció del seu projecte, una barraca valenciana sostenible, proveïda únicament per energia solar, que ja van edificar -a manera d'assaig- al campus de Vera UPV (al costat de la Facultat de Belles Arts i l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Agronòmica i del Medi Natural) entre març i juny d'aquest mateix any.

Ara, els equips disposen de 14 dies per a dur a terme la fase de construcció, que finalitzarà l'11 de juliol. Posteriorment, del 12 al 15 de juliol, tots ells hauran de superar una sèrie de proves abans de començar la fase de competició, que es desenvoluparà del 16 al 28 de juliol, dia en què tindrà lloc la cerimònia de lliurament de premis.

Impulsada en 2002 pel Departament d'Energia dels Estats Units

El Solar Decathlon és una competició universitària d'àmbit internacional impulsada en 2002 pel Departament d'Energia dels Estats Units i que, des de 2010, se celebra també a Europa, oberta, això sí, a universitats de tot el món que vulguen participar.

L'equip d'Azalea, conformat directa o indirectament per al voltant de mig centenar d'estudiants de quasi una vintena de titulacions diferents de la UPV, va obtenir una de les millors puntuacions en el procés de selecció dels finalistes, realitzat al desembre de 2017, i va superar els dos workshops previs de presentació de les maquetes de les instal·lacions. Ara, arriba l'hora de la veritat, amb l'equip d'Azalea UPV més que preparat per al repte.

Azalea i Generació Espontània

Azalea és un dels 40 grups integrats en la plataforma Generació Espontània, llançada des de la UPV per a ajudar els seus alumnes més competitius i internacionals. Sota aquest paraigua, la institució actualment dirigida per Francisco Mora desplega un programa de suport institucional a les associacions més actives perquè duguen a terme les seues activitats extracurriculars (participació en esdeveniments, competicions, concursos internacionals, programes de voluntariat...) i servisquen d'exemple a la resta d'estudiants.

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC