Lluita contra la desinformació

Baltasar Garzón: "És hora que els governs aborden el tema de les fake news i no s'aprofiten d'elles"

[ 25/06/2019 ]

"Ja és hora que els governs aborden el tema de les fake news (notícies falses) i no s'aprofiten d'aquestes, perquè també ocorre que s'afavoreixen aquestes dinàmiques. Hem d'apel·lar a la responsabilitat que té la funció pública com a obligació. Un servei públic comporta ètica i confrontar situacions, encara que puguen ser adverses, com l'enfrontament a determinats gegants tecnològics".

Així, amb claredat meridiana, s'ha expressat el jurista espanyol Baltasar Garzón en la roda de premsa convocada en el marc de la Jornada "Desconstruint la realitat. Impacte de les notícies falses i la postveritat", amb la qual la Càtedra de Transparència i Gestió de Dades de la Universitat Politècnica de València (UPV) arriba al colofó final de la quarta edició de la seua Escola d'Estiu, íntegrament dedicada a la desinformació, el periodisme de dades i la verificació de fets.

"L'educació és bàsica", ha afegit, "i cal començar des de molt avall davant l'explosió de les noves tecnologies. La solució no passa pel seu consum atàvic. El que m'interessa és que em donen els elements per a destriar el que és una notícia falsa del que no ho és, perquè un estudi de la Complutense de Madrid diu que un 86% dels espanyols té dificultat per a diferenciar una notícia falsa d'una de vertadera. És una bogeria".

Per a Garzón, "el problema és que l'important d'una notícia siga ser tema del moment (trending tòpic), i no si és veritat o no. Jurídicament, per a donar-hi resposta, necessitem un marc global que ara mateix no tenim. Mentir per rutina no és llibertat d'expressió".

Falciani: "Contestar o desmentir una falsa notícia és ajudar a difondre-la

Per part seua, Hervé Falciani ha assenyalat que aquest fenomen suposa "una oportunitat per al periodisme d'investigació, després d'una etapa en què el món s'havia omplit de mitjans, el perill era repetir informacions, i només es competia per traure la informació abans que els altres".

L'enginyer de sistemes italofrancès, que va adquirir notorietat mundial després de revelar les dades de 130.000 possibles evasors fiscals, ha recordat que "contestar o desmentir una falsa notícia és ajudar a difondre-la", circumstància que Garzón ha qualificat, en alguns casos, com a "irresponsable, perquè genera un debat per reacció que impedeix que es parle d?allò veritablement important".

En qualsevol cas, Falciani es troba "investigant, juntament amb la UPV, el fenomen de la conversió, com dos milions de m'agrada es converteixen en una compra o un vot", perquè "mesurar la força d'aquest poder ens donarà la possibilitat d'aconseguir un antídot".

Taula redona junt amb Nacho Calle i Lorena Baeza

Juntament amb Garzón i Falciani, han comparegut a la sala de plens de l'Ajuntament de Xàbia, en presència de l'alcalde (José Chulvi), Antonia Ferrer, directora de la Càtedra, i Pablo Lara, professor agregat dels Estudis de Ciències de la Informació i de la Comunicació de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC).

En la Jornada, a més de Garzón i Falciani, han intervingut Nacho Calle, periodista de dades i investigació de Maldita.es, i Lorena Baeza, redactora de Newtral. La clausura d'aquesta ha sigut a càrrec del ministre en funcions de Ciència, Innovació i Universitats, Pedro Duque; la consellera de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica, Rosa Pérez Garijo; la vicerectora de Recursos Digitals i Documentació de la UPV, Virginia Vega, i el director d'estudis de Ciències de la Informació i Comunicació de la UOC, Jordi Sánchez Navarro.

Notícies destacades

Cancerless Cancerless
Un equipo de la UPV participa en un proyecto europeo para prevenir el cáncer y contribuir a su diagnóstico precoz en personas sin hogar
Carreteras más seguras Carreteras más seguras