El Nobel de Química 2016, investit 'honoris causa'

Sauvage convida la joventut investigadora a endinsar-se en nous camps, "perquè allí és on hi ha les oportunitats"

[ 12/03/2019 ]

L'investigador Jean-Pierre Sauvage, premi Nobel de Química 2016, ha sigut investit avui doctor honoris causa per la Universitat Politècnica de València (UPV). En la roda de premsa prèvia a la cerimònia, Sauvage ha declarat estar molt content per aquest reconeixement, "en particular, per tractar-se en concret d'aquesta Universitat. Tinc una connexió molt especial amb la UPV".

I és que la vicerectora María Consuelo Jiménez va ser deixebla de Sauvage del 1998 al 2000, a la Universitat d'Estrasburg, gràcies a una beca Marie Curie. Per aquest motiu la iniciativa del nomenament ha sorgit del seu Vicerectorat de Planificació i Prospectiva i ella mateixa ha actuat avui com a padrina de la cerimònia. No solament els uneix una relació personal d'amistat, sinó que, a partir d'aquella estada postdoctoral, es van obrir línies de col·laboració entre grups de totes dues institucions.

Sauvage: "La ciència bàsica és l'origen de tot"

Segons els seus mestres, Sauvage ha sigut un investigador original i creatiu. Fan de Jimi Hendrix i del Japó, el científic francès va ser guardonat amb el Premi Nobel de Química 2016 -juntament amb James Fraser Stoddart i Bernard Lucas Feringa- per la síntesi de les "màquines moleculars", conjunts de molècules capaces de posar-se en marxa de forma controlada a partir d'un estímul (un senyal de llum, un impuls tèrmic o elèctric) i que poden reproduir en escala nanomètrica els moviments de rotació, translació i contracció.

Preguntat per les aplicacions que tot això pot tenir en el futur, Sauvage ha afirmat categòric: "La ciència bàsica és l'origen de tot. Si mirem l'entorn, els equips informàtics, els avanços mèdics... tot parteix d'una investigació bàsica. Ara com ara, la troballa de les màquines moleculars ja ha generat nous materials, com ara els films intel·ligents. A curt termini, en medicina, s'obrin possibilitats molt emocionants. Les màquines moleculars podran viatjar en la sang per a transportar fàrmacs fins a un objectiu concret (una cèl·lula maligna, un virus o un bacteri) i alliberar allí la seua càrrega. Hi ha treballs molt prometedors en aquest sentit".

Després de la telefonada del comitè suec

Compta Savauge que, quan va penjar el telèfon després de la telefonada del comitè suec responsable del prestigiós guardó, es va deixar caure un parell de minuts en la cadira per a recuperar l'alè i, immediatament, va acudir al despatx del seu amic i mentor Jean-Marie Lehn, (premi Nobel de Química del 1987) i li va dir: "És possible que a mi també me l¿hagen donat?" I, Lehn, que havia dirigit la tesi del jove Sauvage en els seus inicis, va saltar d'alegria.

L'existència d'aquest "vell republicà laic" ("per a mi, Déu és el Big Bang", ha declarat en més d'una ocasió) ha canviat radicalment des d'aquell moment. Vivia parcialment retirat i, ara, es dedica a impartir conferències a mig món, encara que, segons confessa, es veu obligat a rebutjar unes 350 invitacions a l'any per falta de temps. No obstant això, sobretot, Sauvage viatja pels instituts d'ensenyament secundari explicant als adolescents que la ciència és fascinadora.

A la Comunitat Valenciana, Sauvage impartirà sis xarrades: quatre dirigides a escolars i dues, a personal expert. El premi Nobel ha admès que els xiquets i xiquetes de primària són un públic molt difícil. "En canvi, interactuar amb joves a partir de 15 i 16 anys és molt gratificant. Són espontanis, creatius i intervenen molt. Jo ho gaudisc de debò".

Tres consells als investigadors que comencen

A qui comença una carrera investigadora, Sauvage ha recomanat que es divertisca amb el que fa. "Si no ho passa bé amb la ciència, li suggeriria que es dedicara a una altra cosa". I ha formulat encara dos consells més: "Els diria que no deixen d'aprendre, que lligen, que assistisquen a conferències, que s'interessen no solament pels avanços de la seua especialitat, sinó que tinguen curiositat un poc per tot".

Finalment, el premi Nobel els ha animat a arriscar. "En lloc de treballar sempre en la mateixa especialitat durant molt de temps, els convidaria saltar a altres camps. Han d'eixir de la seua zona de confort i endinsar-se en llocs on no se senten tan còmodes o experts, perquè ací és on es troben les oportunitats".

Sauvage: "Europa s'ha beneficiat de la diàspora del talent espanyol"

Sobre la diàspora de talent científic que s'ha produït a Espanya, Sauvage ha lamentat la situació: "Europa s'ha beneficiat tremendament d'això. A França, nombrosos centres han acollit amb els braços oberts els investigadors espanyols, sabent que és gent d'excel·lent nivell i altament qualificada. Però sóc conscient que és una circumstància trista per a ells".

Sobre això, el rector Francisco Mora ha declarat en la seua intervenció en la cerimònia d'investidura que el futur "ni està escrit ni és inevitable. La ciència s'ensenya també per a donar esperança".

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC