Amb la seua barraca valenciana sostenible

Azalea UPV, equip integrat per 43 estudiants de 16 titulacions, a punt per a l'assalt a la Solar Decathlon Europe

[ 28/02/2019 ]

Azalea UPV, l'equip format per 43 estudiants de 16 titulacions de la Universitat Politècnica de València, ja està preparat per a l'assalt a la Solar Decathlon Europe, l'edició europea de la competició universitària internacional l'objectiu de la qual és el disseny i la construcció d'habitatges que consumisquen la menor quantitat possible de recursos naturals i produïsquen un mínim de residus durant el seu cicle de vida.

L'equip de la UPV, un dels 11 conjunts que participaran el pròxim estiu a Szentendre (Hongria) en la fase final d'aquest certamen bianual, torna de participar en el segon taller de la competició a Budapest, on l'organització ha avaluat totes les instal·lacions amb les quals comptarà l'habitatge, i ha inspeccionat els plans contra incendis, el disseny, els plànols, el pla d'obra i execució, a més dels pressupostos. "Tot allò necessari perquè la construcció de l'habitatge es faça amb seguretat", explica Alina Marín, integrant de l'equip.

Carmen Mullor, una altra de les integrants d'Azalea UPV, afirma: "Ens hem assegut amb el personal expert de la competició dedicat a cada temàtica i hem rebut retroalimentació dels lliuraments del projecte. N'estem molt orgullosos, ja que ens han felicitat i animat a continuar treballant de la mateixa forma".

"Ara", prossegueix Carmen, "després de visitar el terreny sobre el qual construirem l'habitatge aquest estiu, hem tornat amb més energies per a continuar treballant i amb més seguretat que som capaços d'aconseguir aquest gran repte".

La seua maqueta va arribar destrossada a Budapest

Encara que finalment l'experiència ha resultat molt gratificant per a l'equip, les coses no van començar amb bon peu, ja que, com conta Carmen, "una setmana abans del taller havíem d'enviar la nostra maqueta del projecte per poder presentar-la, i en el nostre cas, per desgràcia, va arribar destrossada".

Així les coses, quan van arribar a Budapest, "tothom es lamentava pel que havia passat, però nosaltres no vam tardar ni un minut a posar-nos mà a l'obra, per a sorpresa de tots. Alcem la vitrina i comencem a treballar en equip, separem totes les peces, reconstruïm les que estaven trencades i comencem a muntar la maqueta de nou", explica Carmen. Després de més de 5 hores de treball, van poder reconstruir-la i la maqueta es va poder exposar durant el taller.

Una barraca valenciana sostenible

Amb vista al certamen, l'alumnat d'Azalea UPV està construint una barraca valenciana que només es proveirà d'energia solar. La construcció no es basa en la utilització de materials cars, sinó en l'optimació dels recursos mitjançant estratègies passives.

Segons explica Alina Marín, "només amb el canvi d'orientació de les finestres i aprofitant els corrents d'aire es pot estalviar un 75% d'energia". "La que més s'estalvia és la que no s'utilitza", explica l'estudiant, que afirma que no es construeix seguint aquestes estratègies per falta de coneixement i també de conscienciació.

En un mes començaran a alçar la barraca

Actualment, Azalea UPV està acabant de prefabricar l'habitatge amb l'objectiu de començar a alçar-la d'ací a un mes al solar de què disposem al campus de Vera de la UPV (al costat de la Facultat de Belles Arts). El vinent mes de maig "ha d'estar acabada per a desmuntar-la i portar-la al juny a Hongria", apunta Alina Marín.

El seu viatge a la final començarà el 26 de juny i acabarà el 28 de juliol, dia en què es coneixerà l'equip guanyador de la Solar Decathlon Europe 2019. Durant aquest mes, tindran 14 dies per a muntar l'habitatge i 14 més per a competir. Cada dia passarà el jurat d'una categoria diferent (arquitectura, innovació, eficiència energètica, comunicació, confort, comunicació, etc.) per a comprovar que la casa compleix els requisits exigits.

Solar Decathlon Europe

Solar Decathlon és una competició universitària internacional impulsada el 2002 pel Departament de l'Energia dels Estats Units amb el citat objectiu de dissenyar i construir habitatges que consumisquen la menor quantitat possible de recursos naturals i produïsquen un mínim de residus durant el seu cicle de vida. Des del 2010 se celebra també l'edició europea de la competició, que està oberta a la participació d'universitats de tot el món.

Notícies destacades

Cancerless Cancerless
Un equipo de la UPV participa en un proyecto europeo para prevenir el cáncer y contribuir a su diagnóstico precoz en personas sin hogar
Carreteras más seguras Carreteras más seguras