ValVolCar

La UPV lidera un projecte per a crear el primer mercat voluntari de carboni de la Comunitat Valenciana

[ 04/02/2019 ]

Un equip investigador de la Universitat Politècnica de València (UPV) i la Universitat de València (UV) ha posat en marxa ValVolCar, un projecte que té com a objectiu la creació del primer mercat voluntari de carboni de la Comunitat Valenciana, que permetrà a les empreses compensar les seues emissions a través d'accions que revertisquen positivament en el medi ambient.

Liderat per la UPV i finançat principalment per EIT Climate-KIC, el projecte, que es desenvoluparà durant els pròxims sis mesos, s'emmarca en un context en què únicament les emissions de les empreses més contaminants queden regulades pel Règim de comerç de drets d'emissió de la Unió Europea (EU MTS).

A la Comunitat Valenciana, aquestes emissions representen el 50% del total, mentre que la resta, denominades emissions difuses (que inclouen, entre altres, les derivades del transport i la gestió de residus agrícoles i ramaders), queden excloses sense cap incentiu per a la reducció.

No obstant això, les emissions difuses també hauran de reduir-se a mitjà termini per a aconseguir els objectius de la UE per al 2030 (marc sobre el clima i l'energia) i 2050 (una economia baixa en carboni), així com assolir els objectius de l'Acord de París.

Pau Brunet, investigador de l'Institut d'Aplicacions de les Tecnologies de la Informació i de les Comunicacions Avançades (ITACA-UPV), explica que un mercat voluntari de carboni "és un lloc virtual on el carboni té un preu establit i les empreses que vulguen reduir les seues emissions poden accedir-hi per a comprar crèdit en forma de carboni. Els diners recol·lectats s'inverteixen en mesures per a compensar aquestes emissions".

D'àmbit local

"Fins al moment", afig Brunet, "aquests tipus de mercats, a nivell regional, no han arribat a Espanya. En el nostre projecte volem que el mercat siga local, que les activitats compensatòries s'executen en el territori de les empreses participants".

ValVolCar té previst dur a terme una exhaustiva anàlisi sobre què s'ha fet fins ara en aquest àmbit a escala mundial, la demanda existent, la metodologia necessària per a la transacció de costos i el model de negoci. A més, per a involucrar i informar les entitats locals, s'organitzaran una sèrie de seminaris que tindran lloc durant els pròxims mesos.

Mecanismes de compensació

"És prompte encara per a determinar quins tipus d'accions seran les que es promouran", indica Brunet, "ja que hi ha diferents alternatives de tarifació del carboni: sistemes de comerç de carboni, impostos sobre les emissions, mecanismes de compensació, finances basades en els resultats o preus interns de carboni. Així i tot, en el punt en què ens trobem, creiem que els mecanismes de compensació són els més adequats".

Mitjançant aquests, segons apunta el personal investigador de ValVolCar, les empreses podran compensar les seues emissions amb projectes que augmenten els embornals de carboni, per exemple, amb reforestacions locals que poden donar un impuls a les economies rurals, frenar la urbanització de la població rural, reduir el risc d'incendis forestals i les seues emissions derivades, etc.

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC